Zo voorkom je gaten in de inhoud van jouw website

Zo voorkom je gaten in de inhoud van jouw website


Veelgestelde vragen. Hoe ga je hier mee om? Zorg dat je een FAQ-pagina helemaal niet nodig hebt!

Het is van groot belang dat de informatie op je website goed en makkelijk vindbaar is. Dit houdt de aandacht van websitebezoekers vast en zo voorkom je gaten in de inhoud van jouw website. Niets zo storend als een website die moeilijk door te spitten is naar de dingen die je zoekt en nu nodig hebt, toch? Hoe zorg je er voor dat mensen bij jou alle informatie vinden die ze zoeken?

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

 

Is jouw website waterdicht?

 

Verplaats je in je klanten

Jij bent de expert in jouw vakgebied. Voor jou zijn veel zaken ongetwijfeld vanzelfsprekend. De kans is groot dat jouw klanten hier veel meer moeite mee hebben. Verwacht daarom ook niet dat ze alles zelf al weten en begrijpen. Verplaats je in je klanten en stel je eens voor dat je naar jouw eigen diensten of producten op zoek zou zijn. Als leek.

Hoe ga je te werk?
Wat breng je zelf mee in je dienstverlening? Welke middelen of informatie verwacht jij van je klanten? Wees zo duidelijk mogelijk, en voorkom daarmee gaten in de inhoud van jouw website. Want: als jouw concurrenten deze vragen wél meteen online beantwoorden zonder dat men contact hoeft op te nemen met het bedrijf, bestaat de kans dat jij de opdracht al kwijt bent. Materialen, gereedschappen, extra eigen kosten, zelf aan te leveren materialen of informatie details; wees mensen voor door deze zaken glashelder te verwoorden en te tonen bij een eerste websitebezoek. Zo hoeven zulke vragen niet eens in iemand op te komen, en kunnen ze achteraf ook niet bepaald gepikeerd raken over onverwachte struikelblokken en kosten.

Welke informatie zou zo iemand nodig hebben? Wat zou je écht moeten weten om tot verder contact over te gaan? Vergeet vooral niet de kleine details te vermelden op jouw website. Of zaken waarvan je zelf weet dat ze ”wel goed zitten”. Retourkosten en procedures bijvoorbeeld. Ik zie nog altijd veel websites waar in dit wordt beschouwt als een ”zorg voor later”, waardoor deze info in een klein hoekje van de webshop geduwd wordt. En dat is jammer, want veel mensen lezen graag even hoe jij dergelijke zaken afhandelt, voordat ze besluiten jou als webshop te kiezen. De laagste prijs is namelijk lang niet altijd de hoofdreden; service en transparantie is minstens zo belangrijk!

 

Vang vragen op en doe er iets mee

Pik je tijdens je werk of via mail contact vragen op? Waarschijnlijk wel. Niet elke vraag hoeft uitgebreid op je website behandelt te worden, maar wanneer je bepaalde vragen vaker terug ziet keren is dit zeker aan te raden. Voor potentiële klanten legt dit de drempel tot verder contact opnemen lager, en voor sommige sitebezoekers kan dat betekenen dat ze eerder afhaken. Is dit erg? Ik denk het niet. Als mensen op zaken willen afhaken die je online vermeldt, dan hadden ze dat zonder die directe informatie ook wel gedaan, maar dan had het jullie wel allebei tijd en energie gekost die je beter kunt gebruiken bij het vinden van passende werk relaties.

 

Leer van je concurrenten

Kijk ook eens naar je concurrenten: welke informatie verstrekken zij meteen al op de website? Wat zie je op hun landingspagina’s? En op de homepage? Zijn er bedrijven in jouw vakgebied die op fora besproken worden? Kijk eens wat mensen daar voor vragen aan elkaar stellen, tegen welke problemen ze aan lopen, welke wensen ze hardop onderling uitspreken, en onderzoek eens wat je met deze schat aan informatie kunt en of jij deze vragen wél op je eigen (!) website kunt beantwoorden.

Let op! Meng je als bedrijf liever niet in discussies op fora. Dit kan goed bedoeld zijn, maar wordt vaak niet gewaardeerd en is bovendien vaak verboden wegens het maken van eigen – gratis – reclame.

 

Verzamel veelgestelde vragen

En dan niet alleen binnen je eigen bedrijf, maar ook daarbuiten. Er zijn talloze websites te vinden met een speciale FAQ-pagina. Hier worden allerlei vragen beantwoord die jij op betere plekken in je eigen website kunt beantwoorden. Zoek relevante vragen op, ga desnoods turven hoe vaak je deze voorbij ziet komen en pak de belangrijkste er voor jezelf uit.

Zorg wel dat je er niet te veel bij pakt. Maak een goede selectie van nuttige vragen die veel mensen kunnen helpen.

 

Een aparte webpagina?

Een speciale webpagina vrijhouden voor veelgestelde vragen is heus geen schande. Er zijn zoveel bedrijven die dit gebruiken om zo de hierboven genoemde gaten in de inhoud van hun website te dichten waar nodig. En vooral als je een vrij grote website of webshop bezit, kan dit heel handig zijn.

Let hier op dat je de vragen overzichtelijk neerzet:
– Gebruik niet te lange zinnen
– Gebruik de juiste trefwoorden
– Neem vragen niet te letterlijk over, zodat je ze kort en bondig kunt aangeven en beantwoorden voor een brede doelgroep
– Categoriseer eventueel op onderwerpen, klantenservice en productgroepen
– Plaats alle antwoorden in drop-down menu’s onder de vragen. Dit kan heel subtiel, met een klikbaar pijltje dat tekst uitklapt bijvoorbeeld en komt de leesbaarheid zeker ten goede.