Een ZZP’er, Fiverr of toch iets anders? I Top 4 beste opties om iemand in te huren

ZZP’er, Fiverr of iets anders? I Wie ga jij inhuren?
De top 4 beste opties om je te helpen kiezen


Wanneer je een eigen bedrijf start of als webbouwer andere mensen hierbij helpt kom je al gauw op het punt dat je een logo ontwerp nodig hebt. Waar wil je jouw logo laten ontwerpen en wat vind je belangrijk? Moet het vooral snel gebeuren, ga je voor de ZZP’er of het grotere bedrijf dat één-op-één jouw briefing doorneemt of kies je liever uit meerdere logo ontwerpen via een kleinschalige wedstrijd? Dit is voor iedereen anders. De 4 beste opties vind je hier.

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

De top 4 meest gekozen opties I Wat past bij jou?

1. Goedkope opties via studenten en buitenlandse websites als Fiverr
2. De ZZP’er die persoonlijk met je meedenkt
3. Het grotere reclamebureau met jarenlange ervaring
4. De ontwerpwedstrijd die jou een ruime keuze biedt

Laten we vooropstellen dat jouw keuze persoonlijk is. Dit artikel is geschreven om jou hierbij te helpen, niet om je over te halen. Hoewel ik je natuurlijk van harte verder help! Meer weten?

Goedkope opties I studenten en buitenlandse websites als Fiverr

Goed, waar begin je je zoektocht naar een prettige samenwerking? Eén van de meest voorkomende opties is het inschakelen van goedkope studenten en buitenlandse ontwerpers (voornamelijk uit India). Is dat verstandig?

Het ligt eraan wat voor jou belangrijk is. Wanneer je op de kosten wilt besparen kan dit een passende oplossing voor je zijn. Vaak zijn dit gedreven, jonge mensen die jou graag laten zien wat ze kunnen en hoe snel. ‘Website laten maken door studenten .nl’ is hier een voorbeeld van. Van jonge mensen wordt al heel vroeg verwacht dat ze zoveel mogelijk ervaring kunnen aantonen. Nog voor ze hun studie kunnen afronden zijn ze genoodzaakt een portfolio op te bouwen dat gevuld is met opdrachten die ze gratis of voor weinig geld gedaan hebben. Zeer veel grafisch ontwerpers zijn hiermee hun carrière begonnen. Of het wijsheid is om deze markt draaiende te houden laten we even in het midden. De meningen zijn hierover verdeeld.

Maar wat zijn voor jou als consument de voor- en nadelen? We zetten ze even tegenover elkaar:

Wel of geen studenten of Fiverr inhuren?

 

De voordelen van studentenwerk en buitenlandse ZZP’ers

  • Goedkoop! De kosten bedragen weinig tot zelfs niets
  • Het betreft vaak jonge mensen en dus gedreven, snelle werkers
  • Vaak één-op-één contact binnen een informele sfeer

 

De nadelen van studentenwerk en buitenlandse ZZP’ers

  • De druk van ‘goedkoop en snel’ legt nogal eens beslag op de kwaliteit in afwerking en originaliteit
  • Jonge mensen hebben minder ervaring. Dit hoeft niet erg te zijn, maar soms zie je dit terug in problemen achteraf: te kleine letters in een logo ontwerp wanneer het – al dan niet bij nader inzien – op grote afstand leesbaar moet zijn bijvoorbeeld (denk aan banners, vlaggen, borden langs de weg of op beurzen etc.).
  • Juridisch sta je vaak niet heel stevig. Krijg je alle auteursrechten en bewerkbare bronbestanden in handen? Versies van het logo ontwerp in hoge kwaliteit voor drukwerk (300DPI, .eps, .ai, vectorbestanden?) Vaak wordt in deze wereld nog met pixelbestanden gewerkt. Dit kan zeer nadelig uitpakken als je het logo moet schalen naar andere afmetingen, transparante achtergrond etc. Let hier goed op!
  • De taalbarrière kan een drempel zijn. Gebruik hiervoor eventueel Google Translate.

De ZZP’er inhuren die persoonlijk met je meedenkt

Heb je liever iemand die persoonlijk met je meedenkt en jouw eigen taal spreekt? Dan kun je overwegen om een (Nederlandse, want daar gaan we hier even vanuit, in tegenstelling tot de buitenlandse opties hierboven) ZZP’er in te huren. Het grote voordeel hiervan is dat je jezelf hierbij beter kunt uiten omdat je in je eigen woorden de vormgever kunt briefen. Wensen, twijfels en dingen die je wilt vermijden (denk aan clichés, concurrenten met soortgelijke huisstijlen enz.) kun je nu eenmaal beter duidelijk maken bij een Nederlandse vormgever dan tegenover iemand uit bijvoorbeeld Inda. Een zo goedkoop mogelijke ontwerper inhuren is niet altijd dé ideale optie. Het is geen misdaad als je het wel doet; deze overweging mag je voor jezelf maken.

Wat betreft de juridische kant heeft het inhuren van een Nederlandse ZZP’er ook voordelen: je hebt één aanspreekpunt, dus de lijnen in communicatie zijn lekker kort en je hebt de voordelen van auteursrechten en zakelijke voorwaarden uit eigen land. Voor zover dat nodig is natuurlijk. We gaan er even vanuit dat alles goed gaat, maar het kan geen kwaad om dit soort zaken veilig aan te pakken. Onenigheid heb je toch liever dicht bij huis, áls het gebeurt.

Een ander belangrijk punt is de grootte van het bedrijf. Sommige mensen vinden het een prettig idee wanneer er een heel team aan jouw project werkt, maar dit brengt ook kosten met zich mee. Wil je hierop besparen of communiceer je liever in korte lijnen met een klein bedrijf? Dan is het zeker de moeite waard om een ZZP’er als alternatief te overwegen.

OPDRACHTEN PLAATSEN I BIJ WELKE WEBSITES KUN JE TERECHT?

  • ‘SiteDeals.nl’ is één van mijn favoriete voorbeelden. Allerlei ondernemers komen elkaar hier tegemoet: programmeurs, ontwerpers, schrijvers, vertalers enz. Vaste prijzen, uurtarieven, studenten en veilingwerk; de vraag en aanbod is hier heel divers!
  • ‘Freelance.nl’ biedt ook een breed assortiment aan ZZP’ers en opdrachten aan. Vaak wordt er op klussen al binnen 24 uur zo veel gereageerd dat je de advertentie alweer kunt sluiten om een match te selecteren. Onder de ZZP’ers zelf zijn de meningen daarmee wel wisselend over dit bedrijf.
  • ‘Freelancer.nl’ De één noemt het een vloek, de ander een zegen. De ervaringen met deze website kunnen uiteenlopen, de communicatie soms stroef. Eigen ervaring leert vaak het beste. Het aanbod in ZZP’ers en opdrachten is in elk geval groot.
  • Op ‘Hoofdkraan.nl’ kun je als opdrachtgever jouw opdrachten gratis plaatsen. Als ZZP’er betaal je wel voor een lidmaatschap. Om het overzichtelijk te houden ontvang je maximaal 10 offertes per opdracht.
  • ‘Jellow.nl’ is misschien wat minder breed bekend bij het grote publiek, maar zeker de moeite waard om te overwegen. Ze staan over het algemeen goed bekend, hebben online goede reviews en de website werkt intuïtief snel.

Toch liever de ZZP'er inhuren?

 

De voordelen van Nederlandse ZZP’ers

  • De keuze in tarieven of vaste prijzen is groot, dus voor ieder budget geschikt
  • Eén aanspreekpunt, dus communiceren (vooral in je eigen taal) is makkelijk
  • Auteursrechten en voorwaarden zijn binnen Nederland helder te begrijpen

 

De nadelen van Nederlandse ZZP’ers

  • Je bent afhankelijk van één persoon; dit zal bij ziekte en tegenvallende kwaliteit problemen opleveren
  • Grotere bedrijven zijn juridisch gezien strakker georganiseerd in levering en administratie
  • Al het denk- en creatieve werk wordt verricht door één persoon; dit levert soms eenzijdig werk op

Het grotere reclamebureau met jarenlange ervaring

Maar wat zijn de risico’s voor jou als ondernemer als je een eenmansbedrijf inhuurt? Heb je behoefte aan meer zekerheid – en het budget beschikbaar – dan is het wellicht slimmer om een groter bedrijf in te huren. Bedrijven met meer mensen in dienst hebben ongetwijfeld de juiste skills en ervaring in huis om een passend ontwerp voor je te maken. Houd hierbij wel rekening met hogere en vaak variabele kosten. Veel grote bedrijven berekenen hun prijzen op basis van uurtarief. Met termen als ‘branding’ en ‘marketing’ zijn ze vaak wel bekend. Ook dit kan enorm in je voordeel werken: professionaliteit kun je zien! Maar hierdoor kunnen de kosten ook oplopen; er zit immers meer werk in van een heel team dat creatief mee denkt.

Of kies je voor het reclamebureau met ervaring?

 

De voordelen van een reclamebureau met een groter team

  • Meer zekerheid om tot een succesvol ontwerp te komen
  • Een team van meerdere mensen weet en kan meer; dit kan verrassend effectief en creatief hoogwaardig uitpakken!
  • Juridisch gezien is dit de meest stabiele keuze

 

De nadelen van een reclamebureau met een groter team

  • Hogere – vaak variabele – prijzen, meestal op basis van een uurtarief
  • De communicatie verloopt mogelijk minder persoonlijk en daarmee stroever
  • Als je ‘gewoon een logo’ wilt is deze optie zonde van je geld; een reclamebureau opereert vaak veel breder

De ontwerpwedstrijd: de gulden middenweg?

Kun je je in bovenstaande opties niet helemaal vinden, dan is dit voor jou wellicht de ideale middenweg: ontwerpwedstrijden. Hoe het werkt? Het concept is simpel: je plaatst jouw opdracht voor bijvoorbeeld een logo ontwerp of webdesign op één van de websites die deze service bieden en de ontwerpers reageren vanzelf (mits het prijzengeld natuurlijk een beetje schappelijk is). Uit de aangeboden ontwerpen kies jij je favoriet, betaalt de winnende ontwerper uit, en de klus is alweer afgerond. Een snelle oplossing voor veel opdrachtgevers én ontwerpers.

Uit ervaring weet ik dat dit soort samenwerking kan leiden tot leuke resultaten. Allebei de partijen kunnen kiezen uit diverse klussen en ontwerpen. De prijzen worden doorgaans gereguleerd door een bedrijf die als tussenpersoon fungeert. Dit heeft voordelen en nadelen. Het voordeel is dat de eerlijke bedrijven schappelijke tarieven rekenen. De keerzijde hiervan is dat de ontwerpers erom moeten vechten: je betaalt immers één persoon voor het werk dat door vele tientallen mensen gedaan is. Dit laatste is sowieso een beetje wrang. Zou je dit bij het verven van je huis voorstellen aan alle schilders uit jouw omgeving dan vinden we dat wél heel gek en word je heel hard uitgelachen.

MAAR OP WELKE WEBSITE PLAATS JE ZO’N ONTWERPWEDSTRIJD?

  • ‘Brandsupply’ is één van de meer bekende opties. Het bedrag dat ze zelf inhouden als tussenpersoon ligt wel vrij hoog.
  • ‘Crowdsite.nl’ blinkt vooral uit in de vrijheid waarmee opdrachtgevers en ontwerpers onderling kunnen communiceren. De prijzen liggen niet erg hoog. Als je een wedstrijd wilt starten (of als ZZP’er opdrachten wilt vinden) kan deze website een goedkope oplossing bieden.
  • ’99designs.nl’ richt zich meer op de professionele kwaliteit. De pakketprijzen liggen hierdoor ook wat hoger, maar daarvoor mag je ook een fijne dienstverlening verwachten.

Ergens is het triest en verziekt dit soort systemen de gezonde, economische markt. Waarom ontwerpers er dan aan meedoen? Noodzaak. ‘If you can’t beat them, join them’. En soms voor de uitdaging of omdat een gewonnen wedstrijd goed staat in je portfolio. Zo heb ik zelf ook een aantal wedstrijden gewonnen en ik ben zeker blij met de kansen die ik hierdoor kreeg. De economie en de arbeidsmarkt zijn keihard, en soms moet je daar gewoon mee om kunnen gaan.

Voor de opdrachtgevers is het concept ontzettend gunstig, en dat is begrijpelijk. Maar of het ethisch verantwoord is? Daar mag je zelf over oordelen. Misschien denk je hier heel anders over en dat mag! Houd wel rekening met een bedrag voor de tussenpersoon; deze geeft zichzelf namelijk sowieso de garantie op winst.

Ontwerpwedstrijden I Keuze uit diverse ontwerpen

 

De voordelen van een ontwerpwedstrijd

  • De prijzen liggen relatief laag
  • Vaak worden vaste (pakket)prijzen gehanteerd
  • De keuze uit ontwerpen is groot, en je kunt ze allemaal van tevoren zien

 

De nadelen van een ontwerpwedstrijd

  • Veel mensen werken voor niets; de overgrote meerderheid wordt niet uitbetaald. Je kunt je afvragen of dit wenselijk is in onze moderne economie.
  • Het niveau van de ontwerpers ligt vaak laag; veel jonge mensen zonder vakkennis en skills doen ook mee
  • Een aanzienlijk deel van de kosten gaat op aan de tussenpersoon; dit steek je wellicht liever in het creatieve denk- en werkproces

Ben je zelf opzoek naar iemand om mee samen te werken? Neem vrijblijvend contact op voor persoonlijk advies.