Social media top 10 zakelijk gebruiken: welke zijn het beste?

Social media top 10 zakelijk gebruiken: welke zijn het beste?

Naamsbekendheid vergroten I Nieuwe klanten vinden


Welke social media gebruik jij om je doelgroep het beste te bereiken? Gebruik je ze allemaal of kies je er één vorm uit die aansluit op het doel dat je ermee wilt bereiken? Is Facebook nog steeds populair? Voor welke leeftijd is TikTok geschikt? Je leest het hier.

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

1. WhatsApp: Ken je de zakelijke app al? 12.500.000

WhatsApp kennen we bijna allemaal wel; het is dan ook de populairste vorm van social media in Nederland waarmee we privé en ook zakelijk veel communiceren. Maar wist je ook dat er een zakelijke app voor beschikbaar is?

Social media als snel en toegankelijk communicatiemiddel

Ingewikkeld contact met een lastig bereikbare klantenservice hoeft allang niet meer. Er zijn veel makkelijkere manieren om het contact met jouw klanten snel en in korte lijnen te onderhouden. WhatsApp Business helpt je daar gratis bij, en niet alleen met het versturen of beantwoorden van vragen of andere berichten.

Wat kan je allemaal met de WhatsApp Business App?

 

  • Bellen of videobellen
  • Vast telefoonnummer koppelen
  • Desktop versie voor de laptop of pc
  • Afwezigheidsberichten automatiseren
  • Voorgeprogrammeerde antwoorden instellen
  • Statistieken bekijken: Krijg inzicht in hoeveel berichten je hebt verstuurd, ontvangen en welke berichten wel of niet gelezen worden.
  • Bedrijfsinformatie tonen: Door een bedrijfsprofiel aan te maken kunnen jouw klanten makkelijk bij de nodige bedrijfsinformatie, zoals adres- en contactgegevens en openingstijden.
  • En ook niet onbelangrijk: WhatsApp Business is gratis te downloaden.

Download de WhatsApp Business app hier via de Google playstore of hier via de Apple store.

2. Facebook: Hoe ouder de doelgroep, hoe beter. 10.300.000

Facebook is geschikt voor alle soorten bedrijven, omdat de doelgroep breed is. In principe komen daar nog steeds mensen van alle leeftijden, maar de meest actieve doelgroep is wel iets ouder. Ga uit van zo’n 55+. Foto’s, video-content, praktische tekstberichten of inspirerende verhalen; je kunt je hier uiten zoals je wilt. Vooral met foto’s spreek je hier veel mensen aan, wanneer je deze als korte catalogus van producten gebruikt.

3. YouTube: De nummer 2 wereldwijde zoekmachine 9.300.000

Wereldwijd gebruiken miljoenen mensen YouTube voor de meest uiteenlopende dingen. Muziek luisteren en delen, gaming, livestreaming van activiteiten en belangrijke evenementen, tutorials en reviews; de mogelijkheden zijn eindeloos.

Social media als zoekmachine

Bedenk goed wat je hier zakelijk uit kunt halen. Dit hangt natuurlijk van je werkzaamheden of te verkopen producten af, maar als je YouTube als een zoekmachine ziet kom je al gauw een heel eind. Denk bijvoorbeeld aan unboxing video’s waarin je producten met al hun functies laat zien aan de kijkers, of wat dacht je van deze voorbeelden:

YouTube als zoekmachine: hoe help jij je klanten hiermee?

Voorbeelden van manieren waarop je YouTube zakelijk kunt gebruiken:

  • Verkoper dierenproducten: Laat zien hoe je een hond netjes aan de riem leert lopen, of hoe je het lichaam van de hond het beste kunt opmeten. Een uitgelezen kans om de riemen en tuigjes die jij verkoopt aan te prijzen.
  • Wijn verkopen dankzij reviews: Ken je al het wereldberoemde verhaal van Gary Vee? Hij was één van de eersten die zijn producten uit de wijnwinkel van zijn vader ging reviewen via YouTube. Het werd een enorm succes en hij is nu miljonair.
  • Klussen met YouTube tutorials: Laat mensen zien hoe ze zelf kunnen klussen in huis en prijs via deze how to-video’s de producten of diensten aan die je zelf verkoopt. Ook als je zelf bijvoorbeeld schilder bent kun je mensen tips geven hoe ze zelf de kleinere klussen kunnen oplossen. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar als mensen merken dat ze veel aan je hebben en jij verstand van zaken hebt vergroot je de kans dat ze je in gaan huren na verloop van tijd. Een manier om vertrouwen op te bouwen bij jouw (potentiële) klanten.

4. Instagram: 16-40 jarigen: communicatie in beeld 6.600.000

Instagram is razend populair onder social media gebruiken met een gemiddelde leeftijd van 16-40 jaar. Combineer foto’s, video’s, stories en reels om zoveel mogelijk gebruikers op dit platform te bereiken. Interactie met je volgers is hier belangrijk: stel je volgers een vraag of ga in op de posts van andere gebruikers.

Met Instagram stories deel je foto’s en video’s die 24 uur blijven staan. Hierin deel je met je volgers hoe jouw dag eruit ziet. Op zakelijk gebied is dit een leuke optie om jouw dagelijkse werkzaamheden of nieuwe producten te laten zien. Je kunt hierin verschillende manieren rustig uitproberen, want na 24 uur verdwijnt alles toch weer. Ideaal!

Wat is Instagram Shopping?

Wat is Instagram Shopping? Met Instagram Shopping kun je jouw producten koppelen aan de content op jouw Instagram-account. Upload een foto van het product dat je wilt verkopen en link hier een bijpassende tag aan. Vul hier de naam van het product in, zodat Instagram de catalogus van je webshop kan doorzoeken om het juiste product aan deze tag toe te voegen. Mensen kunnen op het product klikken, en het product meteen kopen. Hiermee krijgt het delen van foto’s ook een zakelijk nuttige functie.

5. LinkedIn: Voor een zakelijk netwerk 5.000.000

Social media is tegenwoordig onmisbaar voor wie een zakelijk netwerk wil opbouwen en onderhouden. LinkedIn is één van de populairste vormen van social media om hier iets mee te bereiken. De doelgroep bestaat hier vooral uit 20 – 50 jarigen die interesse hebben in zakelijke contacten. ZZP’ers die op zoek zijn naar een nieuwe opdracht bijvoorbeeld, of mensen die een nieuwe baan zoeken.

Klanten en opdrachten werven via social media

Als bedrijf of ZZP’er kun je LinkedIn gebruiken om te laten zien waar jouw bedrijf voor staat, wat jouw talenten zijn, wat je in het verleden gedaan hebt en waar je naartoe wilt groeien. Plaats hier je vacature, CV of zakelijke blog artikelen.

6. Pinterest: Creatieve inspiratie, vooral onder vrouwen 4.200.000

Pinterest wordt vooral gebruikt door mensen (vooral vrouwen) om inspiratie op te doen. Recepten, originele kindertraktaties, interieur, klustips, knutsel- en decoratiewerk en reisinspiratie. Wist je dat 82% (!) van alle gebruikers op Pinterest vrouw is? Een nogal specifieke doelgroep dus waar je je voordeel mee kunt doen.

Als het je lukt om mensen via Pinterest te inspireren vergroot je de kans dat mensen doorklikken naar jouw website voor meer. De gemiddelde leeftijd van de gebruikers ligt tussen de 25 en de 54 jaar.

7. Twitter: Als je wilt inspelen op nieuws en politiek 3.500.000

De meeste mensen kennen Twitter wel; you love it or hate it. Toch kun je ook hier veel mensen bereiken en werkelijk van alle (volwassen) leeftijden. Vaak betreft dit mensen die links- of rechtsom (pun intended) geïnteresseerd zijn in politieke thema’s.

Social media als nieuwsbron

Zo houden veel twitteraars zich op social media druk bezig met thema’s als milieu, klimaat, bewustwording van (overmatige) consumptie en al hun ‘groene’ alternatieven. De rechts-politieke twitteraars zijn met name geïnteresseerd in financiële zaken en de meer conservatieve thema’s.

Wek de aandacht op dit social media platform door nieuws en politieke problematiek bespreekbaar te maken onder je volgers of bijvoorbeeld (extern geschreven) columns hierover te plaatsen. Pas wel op, want het is een kritisch publiek.

8. Snapchat: Snelle communicatie met foto’s en video’s 3.200.000

Snapchat is een gratis app die voornamelijk jongeren tussen de 25 en 40 jaar aantrekt. Foto’s kunnen bewerkt worden met filters, stickers en tekst. Je deelt hier foto’s en video’s met elkaar van maximaal tien seconden, die na 24 uur weer verdwijnen. Hou de toon lekker luchtig, want dat past bij dit platform.

9. TikTok: Creativiteit en snelle humor voor de wat jongere doelgroep 3.000.000

Als je creatief durft te denken biedt TikTok meer dan alleen muzikale filmpjes van dansende tienermeisjes. TikTok heeft een jong imago, maar de leeftijden van mensen die het platform gebruiken lopen steeds sneller en verder op. Op het moment gebruiken ook veel twintigers en dertigers TikTok.

Gebruik social media om jouw doelgroep te helpen en te inspireren

Wat dacht je bijvoorbeeld van de bekende ‘life hacks’-video’s? Deze zie je naast danspasjes en muziek ook veel op diverse social media. How to’s, handige ideeën, inspiratie, snelle kookvideo’s, tips met betrekking tot sporten of uiterlijke verzorging; je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een manier waarop het thema in TikTok toegepast wordt. Zeer de moeite waard!

10. Mastodon: De nieuwe Twitter? (Bonustip!) 1.028.362

Nadat ‘Space Karen’ Elon Musk officieel zijn tanden in Twitter heeft gezet ontstond er een ware stormloop van mensen die van Twitter overstapten op Mastodon. We willen niet meteen van een mus een olifant maken, maar hou er rekening mee dat Mastodon een hele snelle stijger is waar het goed kan zijn om als één van de eerste bedrijven actief te worden. De doelgroep is hetzelfde als Twitter, maar iets meer de links-politieke kant. Dus verkoop je milieubewuste producten of diensten? Handgemaakte zeep, zonnepanelen, bloemen, iets met dieren of vegetarische producten? Dan kan dit social media platform heel interessant voor je zijn!

Welke vorm van social media gebruik jij?

Elke doelgroep is anders en via andere wegen te bereiken. Welke het beste bij jouw bedrijf past kun je met deze tips nu hopelijk beter bepalen.

Ben je opzoek naar een vormgever of webdesigner die je helpt bij het vormgeven van de nodige content?
Neem dan vrijblijvend contact met me op.