15 Tips: thuiswerken vanwege corona I Zo zorg je dat je effectief je werk kunt doen

15 Tips: thuiswerken vanwege corona
Zo zorg je dat je effectief je werk kunt doen


Tips om thuiswerken zo goed mogelijk te laten verlopen. Doe jij deze 15 dingen al?

Vanwege het besmettingsgevaar rondom corona buitenshuis zijn velen van ons nu genoodzaakt thuis te moeten werken. De één vindt het heerlijk en ontdekt deze kant helemaal van zichzelf, de ander heeft de grootste moeite om zijn of haar energie en concentratie effectief op peil te houden. Hoe ga je hiermee om? Deze 15 tips kunnen je op weg helpen.

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

Goed eten, slapen, je eigen werkplek creëren en niet ruzie zoeken thuis. Hoe doe je dat?


1. Sta ‘s ochtends vroeg op

Begin je dag meteen goed. Het is verleidelijk om uit te slapen nu dat min of meer ongezien kan, maar vergis je niet: hiervan gaat je productiviteit hard achteruit en je concentratievermogen wordt er ook niet beter op. Als je normaal gesproken gewend bent om (meer) op kantoor te werken, dan kan thuiswerken een hele omschakeling voor je zijn. Probeer je discipline in een vaste routine aan te houden.

2. Ontbijt goed

Zonder een goed ontbijt ben je nergens. Een goede start van je dag is het halve werk. En ga er even goed voor zitten. Duik niet meteen achter je laptop. Eet gevarieerd voor een energieke boost.

3. Zorg voor een goede, ergonomische zithouding

Let op je zithouding – in een hoek van 90 graden – en zorg voor een goede, ergonomische bureaustoel. Probeer rechtop te zitten en niet weg te zakken in een lekkere stoel. Dit kan heel relaxt lijken in het begin, maar dit breekt je een keer op en dan bestaat de kans dat je met rugpijn straks weer terug naar kantoor kan als de dreiging van corona voorbij is!


4. Blijf bewegen

Een grote valkuil voor veel – al dan niet tijdelijke – thuiswerkers is: te weinig beweging. Je hoeft niet te reizen naar je werk en je hebt geen collega’s of baas om je heen om gezamenlijk mee te lunchen. De kans bestaat dus dat je nauwelijks van je werkplek komt en vergeet te pauzeren. Pauzes zijn absoluut geen overbodige luxe! Regelmatig pauzeren verhoogt juist je productiviteit. Het voorkomt dat je je gaat blindstaren op je werk en suf of slaperig wordt. Sta regelmatig even op van je bureaustoel, rek je even rustig uit, loop even naar de keuken voor een glas water of beter nog: ga even naar buiten. We moeten vanwege corona zoveel mogelijk binnenblijven, maar een bescheiden rondje lopen in de frisse lucht buiten kan geen kwaad. Als je een hond hebt: nog beter. Maak even een korte wandeling, en let hierbij op dat je natuurlijk geen drukte opzoekt en voldoende afstand houdt van andere mensen momenteel.

5. Je eigen werkplek

Kijk waar je de mogelijkheid hebt om jezelf een eigen werkplek te bieden. Dit kan een aparte studeerkamer of logeerkamer zijn, of gewoon aan de eettafel. Iedereen is anders. Kijk wat voor jou het beste werkt, maar een vaste werkplek is altijd goed om effectief te kunnen thuiswerken en het verkleint de kans dat eventueel thuiszittende gezinsleden je komen storen.

Heb je een partner die nu ook thuis moet werken? Samen een werkkamer delen kan heel prettig en gezellig zijn, en als dit goed gaat: super fijn! Wanneer je merkt dat je elkaar te veel op de lip zit, ook omdat ons ná werktijd geadviseerd wordt zoveel mogelijk thuis te blijven is het wellicht een goede zet om ieder in een andere ruimte te werken overdag, zodat je elkaar ‘s avonds toch wat te vertellen hebt zoals je normaal gesproken ook gewend bent.

6. Doe niet alles in dezelfde ruimte

Kijk of je in een aparte kamer kunt werken. Gebruik desnoods je eigen slaapkamer hiervoor als je daar een bureau kwijt kunt. Zo voorkom je dat je werkplek teveel samensmelt met je privéleven en je vrije uren ‘s avonds en in het weekend. Werk blijft dan meer in je hoofd hangen en dat werkt ook niet bevorderend voor met name je nachtrust. Een kamer waarvan je na werktijd lekker de deur achter je dicht kan slaan blijft natuurlijk wel het meest ideaal voor wie die ruimte voor zichzelf kan creëren. En áls je dan toch in de woonkamer moet werken: ga niet op de bank zitten waar je ‘s avonds tot rust probeert te komen, maar kies liever een plek aan de eettafel. Dit is ook weer goed voor je zithouding!


7. Behoud je routine

Houd vaste tijden aan. Om te werken, pauze te nemen, te lunchen, even naar buiten te gaan en vooral: weet wanneer je moet stoppen! Wij Nederlanders zijn serieuze mensen en harde werkers. Door thuis te werken bestaat het risico dat we gaan denken dat we niet productief genoeg werken, omdat we zelf de verantwoordelijkheid hiervoor nu moeten dragen. Vooral voor de perfectionisten onder ons kan dit een pittige uitdaging zijn. Blijf realistisch denken en ga niet overpresteren. Stop op tijd, eet ‘s avonds gezond en op tijd en zorg dat je niet te laat naar bed gaat.

8. Verdeel je werktijd in blokken van 1 of 2 uur

Voorkom dat je aan één stuk door probeert te knallen en verdeel je tijd rustig in blokken van bijvoorbeeld 1 of 2 uren per keer. Ook dit verhoogt weer je productiviteit en je energielevel.

Stel doelen in per tijdsblok, zodat je een richtlijn hebt in wat je op een dag wilt bereiken, verdeeld in kleinere en daarmee realistische stappen.

9. Lunch niet achter je bureau

Neem voor je lunch even rustig de tijd. Niet alleen om te eten en drinken (op tijd!), maar neem hiermee ook even een momentje om bijvoorbeeld door social media te scrollen, het nieuws te volgen, privé berichten te versturen etc. Zo verlaag je de kans dat deze zaken je tijdens je werk afleiden, omdat je het op geschikte momenten even de ruimte geeft. Thuiswerken kan heel prettig zijn, zeker ook omdat je je eigen tijd zelf kunt indelen, maar pas op voor de valkuil waarin je tijdsbesteding één grote blur wordt.

lunchen thuis werken
Verwen jezelf eens met een extra lekker broodje gezond. Even ontspannen en opladen.


10. Leg je telefoon wat verder van je af

Dit voorkomt dat je meer dan normaal tijd verspilt op je telefoon onder werktijd. Nu de baas niet over je schouder meekijkt kan dit er wel eens bij in schieten, ook al heb je van jezelf nog zo’n hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Je moet het nu tenslotte zelf doen vanwege het thuiswerken en dat kan soms best even wennen zijn.

11. Een opgeruimd huis geeft ruimte in je hoofd

Maak ruimte vrij in je hoofd door je werkomgeving tijdens het thuiswerken opgeruimd en overzichtelijk te houden. Er zijn ook genoeg mensen die baat hebben bij een klein beetje ‘rommel’ en juist gek worden van een té steriele werkruimte, maar áls je merkt dat je last hebt van rommel vanuit je ooghoeken (en dat kan heel onbewust gaan): zorg dat je hier vanaf komt zodat je effectief kunt werken in een rustige omgeving.

12. Volg niet constant het nieuws

Het zijn spannende tijden vanwege de corona-uitbraak. Het is dan ook niet gek als je het nieuws omtrent de hele coronacrisis nauwkeurig blijft volgen. Maar pas op dat dit niet te veel in je hoofd gaat zitten. Kies desnoods vaste momenten hiervoor. Bijvoorbeeld ‘s ochtends even bij een bakje koffie en ‘s avonds tijdens het tv kijken of netflixen. Probeer voor het slapengaan je hoofd ook niet al te druk te maken. Dat bevordert weer de nodige nachtrust.

thuiswerken tips thuis werken
Maak je hoofd niet te druk, probeer altijd een beetje ruimte over te houden.


13. Geef eerlijk aan wat je nodig hebt

Deze geldt vooral voor mensen die niet alleen wonen. Geef aan je partner en kinderen aan wat je nodig hebt. Meer rust, ruimte, tijd voor jezelf, wat het ook is. Juist in deze tijd waarin we door corona niet zo makkelijk even de deur uit kunnen om ergens anders tot rust te komen of ons hart te luchten. Spoel frustraties bewust even van je af onder een warme douche na werktijd of ga binnenshuis sporten als dat kan.

14. Contact met de buitenwereld onderhouden

Sommige mensen kunnen ook de neiging hebben zichzelf letterlijk te isoleren van de buitenwereld wanneer ze thuis moeten werken. Vergeet niet wanneer je tijd hebt af en toe vrienden en familie te bellen, appen of te facetimen. Zonder jezelf niet volledig af!

15. Goed is goed genoeg

Tot slot een tip die niet alleen bij thuiswerken geldt: goed is goed genoeg. Blijf je werk doen zoals je gewend bent, bewaak een goede gezondheid en een prettig ritme en maak jezelf niet te gek. Je bent absoluut niet de enige die nu in een aparte situatie zit, dus houd ook rekening met dit feit voor jezelf. Een goede werkgever heeft ook begrip voor ieders situatie. De hele crisis rondom corona, je werkplek, je thuissituatie met misschien wel extra zorg rondom thuiszittende kinderen of oudere familieleden voor wie boodschappen voor de deur gebracht moeten worden en dergelijke zaken, kortom: verwacht geen wonderen van jezelf en blijf rustig doen wat je kunt zoals je dit normaal op kantoor ook altijd doet.