Ga naar de inhoud
website verbeteren check

7 Gouden tips om je website te verbeteren

Inhoudsopgave

7 Gouden tips om je website te verbeteren


Je website verbeteren: wat kun je zelf doen, en welke tools kun je hiervoor gebruiken? En wat te doen met zoekwoorden? De beste tips lees je hier.

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

1. Gebruik landingspagina’s

Wil je meer bezoekers naar je website toe trekken? Zorg dan dat je gebruik maakt van landingspagina’s. Met enkel de standaard webpagina’s kom je tegenwoordig niet veel hoger in Google te staan. Het aanbod is namelijk enorm, dus je hebt meer pagina’s nodig om te vullen met tekst. Je wordt tenslotte gevonden op (tref)woorden, en jouw concurrenten weten dit ook.

Zorg wel dat je tekst nuttig en doeltreffend is. Landingspagina’s zijn nuttig voor je SEO. Door webteksten te schrijven word je beter vindbaar binnen Google. Het biedt mogelijkheden om trefwoorden te gebruiken die je niet op je gewone webpagina’s gebruikt, of maar een enkele keer, zoals op je dienstenpagina.

Je verbetert hiermee niet alleen je ranking in Google, maar ook je website zelf, omdat je je websitebezoekers nuttige informatie biedt. Vul je landingspagina’s met informatieve tekst, en biedt de lezer opties om over te gaan tot actie (call to action). Dit kan vanalles zijn: het aanmelden voor een nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier, het aanvragen van intakegesprekken of offertes; kijk wat voor jouw vakgebied passend is.

2. Zorg dat je webteksten nuttig zijn

“Hallo, welkom op mijn website” is misschien wel één van de meest gebruikte teksten die ik als webdesigner voorbij heb zien komen. Doe dit alsjeblieft niet! Het is cliché en het dient geen enkel doel.

Mensen willen weten wat ze aan je hebben. Wat heb je te bieden, wat zijn je tarieven, wat zijn de voorwaarden om met jou samen te werken? Etc. Mensen haken vreselijk snel af, en slaan sowieso welkomstpraatjes over.

Als je de kwaliteit van je website wilt verbeteren, richt je dan op informatie waarvan je zeker weet dat jouw websitebezoekers ernaar opzoek zijn. De geschiedenis van jouw bedrijf en het feit dat je in het weekend graag tennist met je vriend is voor je klanten niet zo interessant.

Gebruik niet te lange alinea’s, hou je webteksten overzichtelijk en informatief.

3. Begin een zakelijke blog

Ook hiermee verbeter je je vindbaarheid binnen Google, omdat je de moeite neemt om de inhoud van je website te verbeteren en up-to-date te houden. Dit wordt gewaardeerd door de zoekmachine van Google, en dit zie je terug in je Google ranking.

Bouw vertrouwen op
Laat je vakkennis zien

Daarnaast geef je je websitebezoekers nuttige informatie en dat is het belangrijkst. Door jouw vakkennis te delen zien mensen dat je verstand van zaken hebt. Je wordt dus gevonden op de tekst zelf – je geeft Google immers iets om doorheen te scannen, in de zoekmachine te indexeren en te ‘ranken’ – én omdat je laat zien dat je over de juiste kennis beschikt. Dat wekt bij je websitebezoekers een gevoel van vertrouwen op.

Geef ze bijvoorbeeld tips die ze zelf kunnen uitvoeren. Mensen ervaren alvast wat ze aan je hebben in het klein, en zo creëer je de basis voor een terugkerende websitebezoeker en een tevreden klant.

4. Gebruik interne links

Dit helpt mensen te navigeren naar meer interessante artikelen binnen je eigen website. Dit versterkt hun interesse in jouw diensten of producten en verlengt de tijd die ze op jouw website spenderen. Samen met het feit dat jouw website als ‘nuttig’ gezien wordt kom je hierdoor hoger in Google te staan.

Wees ook hier voorzichtig in welke links je waar precies plaatst. Google is erg slim, en waardeert jouw website echt op functionele zaken. Wanneer je overal links plaatst die niet relevant zijn voor je websitebezoekers, merkt Google dit op en voor je het weet zak je onderuit in de ranking. Kwaliteit kost tijd. Ga voor oprechte inhoud!

5. Leer de juiste zoektermen gebruiken

Stel: jij zou je eigen website bezoeken. Hoe zouden jouw websitebezoekers jouw website dan ervaren? Probeer je in te leven in de zoektocht van je websitebezoekers. Mensen gebruiken Google tenslotte omdat ze iets zoeken, namelijk: een oplossing voor hun probleem. Mensen zijn via Google altijd opzoek naar oplossingen voor zichzelf, niet naar jouw verhaal.

Wil je hierop inspelen? Dan help je mensen door het aanbieden van informatieve webpagina’s. Laat Google en je websitebezoekers zien dat je oplossingen kunt bieden en je ranking in Google stijgt.

Een praktijkvoorbeeld hiervan lees je hieronder:

Welke zoekterm is beter?
“Rugpijn” vs. “fysiotherapeut”

Wil je meer potentiële klanten naar je website toe trekken? Bedenk dan waar ze via Google naar zoeken, en zorg dat ze bij jou de oplossing voor hun probleem vinden. Je laat dus niet alleen zien welke functie je als dienstverlener dagelijks uitvoert, of welke producten je precies verkoopt, maar ook dat je oplossingen biedt voor specifieke problemen.

Wanneer iemand bijvoorbeeld rugpijn heeft is de kans namelijk groter dat diegene zoekt op termen als “rugpijn”, dan dat diegene zoekt op termen als “fysiotherapeut”.

Een fysiotherapeut zou er dus goed aan doen om de “probleem-termen” van zijn cliënten in zijn webteksten te verwerken, in plaats van veelvuldig zijn bedrijfsnaam en functie te noemen:

  • “Wat te doen tegen rugpijn?”
  • “Artrose behandeling”
  • “Oorzaken knieklachten”

 

Zoekwoorden strategie:
probleemtermen scoren beter dan functienamen

Bedenk dus goed wat jouw doelgroep nodig heeft, en laat je via Google vinden op de juiste zoektermen; namelijk de “probleem-zoekwoorden”. Hoewel het benoemen van je functie of product zelf ook nooit verkeerd is natuurlijk.

Zie het effect van deze zoekwoorden strategie in de afbeeldingen hieronder:

Welke zoektermen moet je gebruiken hoe
"Rugpijn" vs. "fysiotherapeut": mensen zoeken vaker op termen als "rugpijn".
Welke zoekterm gebruiken
"Ongediertebestrijder" vs. "muizen bestrijden": mensen zoeken vaker op termen als "muizen bestrijden".

6. Check of je website mobielvriendelijk is

Google tilt hier zwaar aan. Test je website op verschillende apparaten: desktop, tablet en mobiel. Dit zijn de drie versies waarop je website goed moet kunnen draaien. Zit hier een fout in, of heb je überhaupt geen mobielvriendelijke website? Dan zak je gegarandeerd omlaag in je Google ranking, want er zijn altijd concurrenten die hun website wel mobielvriendelijk gemaakt hebben. Doe jij dat niet? Dan sta je sowieso met 1-0 achter, en dat wil niemand.

Test je website op mobielvriendelijkheid
Online gratis test I Google tools

7. Test je website regelmatig

Hou je website regelmatig up-to-date. Nieuwe content, de nieuwste updates voor het systeem en de gebruikte plug-ins, en blijf regelmatig controleren of jouw website het goed doet op diverse beeldschermen. Leen eens de telefoon of tablet van iemand anders en ga naar je eigen website. Bezoek je eigen website via de wegen die jouw potentiële klanten ook gebruiken. Wat jij daar ziet, zien zij tenslotte ook. Zo’n actieve houding wordt door Google dan ook zeker gewaardeerd, en dit zie je terug in je Google ranking.