Wat is content marketing? 8 Voorbeelden die je zelf kunt doen
Wat is content marketing? Voorbeelden en praktische tips vind je hier.
Wees niet bang: je hoeft geen vloggende influencer te zijn om zelf content te maken dat echt van betekenis kan zijn voor jouw websitebezoekers. Ik ben zelf ook geen YouTube type. Maar wat kan je dan wél zelf doen? Veel! Hieronder heb ik er 8 voor je op een rij gezet.
Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!
Bloggen, een ebook of toch een contentkalender:
Wat voor type ben jij?
1. Bloggen
Met stipt op 1, meteen veruit de beste tip: deel jouw waardevolle (!) kennis in een blog. Dit houdt de aandacht van websitebezoekers vast en laat ze terugkeren. Let er hierbij wel op dat het nuttige informatie is waar mensen echt iets mee kunnen. Geef je hiermee niet gratis jouw kennis en vaardigheden weg? Dat klopt, deels. Wel (een deel van) jouw kennis, maar de vaardigheden en uitvoerbare, praktische vakkennis blijft in jouw handen liggen. Niet eens omdat jij dat per se zo wilt, maar je hebt er nu eenmaal voor gestudeerd en/of jarenlange ervaring mee. Wees niet bang dat dit zijn waarde verliest, maar alleen door het een kans te geven kom je hier achter.
En natuurlijk heeft bloggen een enorm goede invloed op de zoekmachineoptimalisatie – of kortweg: Google ranking – van jouw website. Hiervoor moet je uiteraard wel gebruik maken van de juiste keywords. Nuttige keywords, verwerkt in waardevolle teksten, zonder deze onnodig brutaal te spammen. Google is heel erg slim en kijkt hier dwars doorheen, dus blijf eerlijk! En natuurlijk is dit voor jouw lezers ook prettig. Zij zijn ook niet dom, dus onderschat ze niet en bied ze praktische content.
2. Infographics
Grafieken en statistieken, vormgegeven in een mooie en overzichtelijke infographic, laten zien dat je verstand van zaken hebt en wekt dus vertrouwen bij de lezer. Ook deze vorm van content marketing kun je verwerken in een blog artikel, maar de begeleidende tekst mag beknopt blijven. Bedenk goed welke boodschap je mee wilt geven en waarom je deze data met je lezers of klanten wilt delen. Verzamel deze data zelf, of vermeld de bronnen die je gebruikt. Externe links naar deze bronnen zijn ook zeker niet verkeerd. Google kan dit zeer waarderen en dat verhoogt weer jouw Google ranking. Win-win dus! Zorg wel dat deze links openen in een nieuw tabblad, want zo voorkom je weer dat mensen onbedoeld weg wandelen van jouw oorspronkelijke verhaal op de eigen webpagina.
Enkele voorbeelden van slimme infographics vind je hieronder:
Oké, het design is niet voor iedereen zelf te maken, maar het springt wel echt in het oog. De teksten en iconen kun je aanpassen – of laat dit doen – naar informatie die bijvoorbeeld past bij een auto dealer of vakgarage. ”Waar letten wij op tijdens een APK-Keuring?” Of: ”Hier moet je op letten als je met de auto op vakantie gaat.”
Of wat dacht je van zoiets? Heel breed overal toepasbaar, een mooi modern design en je hoeft alleen nog maar de stappen of tips in te (laten) voeren. Een stappenplan of opsomming van tips slaat sowieso enorm aan bij mensen.
Een ”hoe gaan wij te werk?”-infographic staat goed en professioneel op een zakelijke website of flyer van een bedrijf dat met name diensten verleent, want, zeg nou zelf: dit zie je toch graag als je een flyer in de bus vindt? Op de achterkant kun je altijd nog zaken rustig en overzichtelijk toelichten in eenvoudige alinea’s tekst.
Gewoon grafieken en tabellen tonen kan natuurlijk ook. Het hier getoonde voorbeeld is net even anders qua vormgeving dan standaard, maar dan heb je ook wat, en het vormt een mooi strak geheel.
3. How-to’s
Mensen gaan graag zelf aan de slag, vooral Nederlanders. We zijn een nuchter volk en lezen ons graag in voordat we ergens mee in zee gaan. En dat is nog slim ook. Geef mensen een zetje in de goede richting en als ze jouw expertise nodig hebben komen ze sneller naar je toe dan wanneer ze nog nooit iets van je gezien of meegekregen hebben. Zij blij, jij blij!
Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf in de schoonmaak sector die in tekst en begeleidend beeld uitleg geeft over hoe je het beste hardnekkig vuil kunt verwijderen. Of ongediertebestrijding. Dat is ook typisch iets waarbij mensen liever eerst zelf dingen proberen en indien nodig daarna een professional inhuren. Als jij ze de eerste tips en huis-tuin-en-keuken oplossingen biedt, weten mensen je te vinden bij verdergaande hulp.
Deze blog valt eigenlijk ook deels onder deze categorie (”Wat is content marketing en wat kan je zelf doen?”). Je kunt een ”how to” zoals je hier ziet dus ook combineren met een blog of andere vormen van communicatie waardoor je leuke en efficiënte combinaties creëert waar mensen zelf meerdere kanten mee op kunnen.
4. Handleidingen producten & tools
Komen jouw (potentiële) klanten in aanraking met gereedschappen, bepaalde materialen of software tools? Help ze dan op weg door ze beknopte handleidingen aan te reiken. Een schilder kan prima uitleg geven over toepasselijke materialen en verfsoorten en hoe en waar deze het beste te gebruiken zonder dat hij overbodig wordt. Sterker nog: als de lezer doorkrijgt dat jij duidelijk kennis van zaken hebt en weet waar je over praat dankzij deze handleiding, maakt dat de kans alleen maar groter dat je hun aandacht naar je toe kunt trekken voor meer (of überhaupt) enige vorm van samenwerking.
Zie het als het opbouwen van een band met connecties en onderschat niet wat de waarde van content marketing is. Een liefdesrelatie krijg je over het algemeen ook niet na een eerste date! Zo ook met zakelijke relaties 😉
5. (Gratis) Ebooks
Het nut hiervan spreekt eigenlijk al voor zich: ebooks waarin jouw klanten kennis op kunnen doen waarmee ze zelf aan de slag kunnen gaan. Hiermee kun je mensen waardevolle content bieden en dat wordt gewaardeerd. En we zijn ten slotte Hollanders, dus hé, gratis is altijd fijn! Het biedt enorme kansen om een grote groep mensen te bereiken die n.a.v. de opgedane kennis of vaardigheden uit jouw ebook terugkerende websitebezoekers kunnen worden met mogelijk meer contact en gerichte interesse in het doen van aankopen op de korte of iets langere termijn. En voor dat laatste doe je het. Zie het als een investering om mensen aan je te binden op een manier waarop ze echt iets aan je hebben.
Is het moeilijk? Welnee! Het schrijven van zo’n ebook kun je zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt.
Enkele ideeën ter inspiratie waardoor het vrij eenvoudig haalbaar is:
– Een downloadbare pdf op je website is voldoende. Dit hoeft geen ebook te zijn dat via Bol.com uitgegeven wordt!
– Je kunt hiervoor prima de standaard schrijfprogramma’s gebruiken zoals Word
– Gratis ebooks hoeven niet uit 300 pagina’s te bestaan. Download er een paar als voorbeelden voor jezelf en je zult zien dat de invulling aan inhoud enorm verschilt maar vaak genoeg ligt tussen de 10 – 30 pagina’s en dat is helemaal prima.
Zelf heb ik veel plezier gehad aan het maken van mijn eigen ebook over het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen van een eigen doelgroep, bedrijfskarakter en meer:
▶ Deze kun je hier gratis downloaden: Ontdek wie jouw doelgroep is in 5 stappen
Sowieso leuk om te googelen op ”gratis ebooks”. Daar ligt een enorme schat aan gratis informatie. Kijk vooral ook even rond op de website die het boek aanbiedt: welke kennis geven ze gratis weg, en waarvan lijken ze te hopen dat je naar hun website terugkeert?
6. Een contentkalender
Heel veel bedrijven kunnen ook contentkalenders uitbrengen naar hun klanten toe. De inhoudelijke betekenis van zo’n kalender kan verschillen per branche. Het idee hierachter is dat je een kalender opzet waarin je relevante themadagen, weken en maanden kunt noteren. Vooral als je doelgroep te maken heeft met zaken als gezondheidszorg en milieuvriendelijke bewustwording kan je hier veel in kwijt. Binnen jouw eigen bedrijf is het net zo handig. Je hebt altijd onderwerpen bij de hand om over te twitteren met trending hashtags of om slim in te spelen op de piekmomenten van jouw eigen producten zoals in de voorbeelden hieronder:
Deze week (9 – 15 maart 2020) is het bijvoorbeeld ”de week zonder vlees”, om maar iets te noemen. De Albert Heijn heeft deze week dan ook vegetarische producten in de aanbieding. Heb je klanten die zich bewust bezighouden met voeding en dat soort zaken dan zijn zulke themaweken voor hen interessant om terug te kunnen vinden in een dergelijke kalender. En je hebt voor jezelf ook meteen onderwerpen om over te bloggen of te twitteren.
Heb je een website waar kortingscodes bijgehouden worden, dan kun je je websitebezoekers een kalender bieden waar thema’s als Black Friday of Cyber Monday op vermeld staan. Daar zijn koopjesjagers gegarandeerd geïnteresseerd in.
7. Relevante nieuwsupdates
Vind je het lastig om zelf content te bedenken? Kijk eens rond of er vormen van nieuwsberichten binnen jouw vakgebied online te vinden zijn die je kunt delen met jouw sitebezoekers, nieuwsbrief volgers of social media volgers. Vooral binnen deze laatste doelgroep zitten mensen die met alle plezier jouw nieuwsupdates lezen.
Denk creatief:
– Nieuw uitgebrachte tools, gereedschappen of software die voor jouw doelgroep interessant en bruikbaar is
– Financieel nieuws zoals de wetgeving rond relevante vergunningen bijvoorbeeld of wereldwijde prijswijzigingen van uiteenlopende vormen van grondstoffen (dit zie je met name bij energieleveranciers en verzekeringmaatschappijen).
– Politiek nieuws (denk aan wetswijzigingen die direct of indirect invloed gaan krijgen op jouw werk of jouw klanten
– Trends voor het komende jaar of seizoen in kleding, interieur of zoals in één van mijn eigen blogs binnen deze website: Logo design trends 2020.
Als je breed kijkt is er altijd wel iets interessants te melden.
8. Case Studies
Laat mensen zien wat je doet, liefst met een datum eronder zodat ze kunnen zien dat het recent werk is – mits dat zo is, natuurlijk – en een goede foto of visualisatie. Leg uit wat je gedaan hebt, voor wie en waarom en belicht in verschillende voorbeelden jouw vakkennis en vaardigheden. Je laat hiermee een veelzijdigheid zien binnen jouw vakgebied en het spreekt meer tot de verbeelding dan lappen tekst en uitleg over de diensten die je aanbiedt.
Nu je weet wat content marketing is kan je zelf aan de slag gaan om content te maken waar jouw doelgroep écht iets aan heeft. Probeer het zelf uit en ontdek hoe waardevol dit soort zaken kunnen zijn binnen jouw bedrijf!