Ga naar de inhoud
marketingstrategie

Marketingstrategie ideeën I Waarom Starbucks jouw naam verkeerd schrijft

Inhoudsopgave

Dit is waarom Starbucks jouw naam verkeerd schrijft

Zó wordt er met jouw gedachten gespeeld. Had jij het door?

Je hebt het vast wel eens meegemaakt of er van gehoord: koffierestaurant Starbucks zorgt met name op social media regelmatig voor de nodige hilariteit, en soms zelfs frustratie, wegens hun ogenschijnlijk chronische gebrek aan spellingsvermogen. Voor een groot merk als Starbucks met een intelligent team van pr-management aan de draaiknoppen kan dit natuurlijk nooit toeval zijn. Maar welke marketingstrategie zit hier dan achter? Ik heb het voor je uitgezocht en een uitleg van deze enorm slimme marketingstrategie lees je hier.

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

Spelen met de gedachten van klanten op een hele ludieke manier

Ja, het klopt inderdaad dat de medewerkers expres met je sollen. Maar wat zit hier achter, behalve de grap zelf? Mensen die ermee te maken hebben gehad zijn vaak verbaasd, verwonderd of vinden het gewoon vreemd. En zoals dat tegenwoordig gaat, worden dit soort gedachten op social media geplaatst en verspreidt.

Mensen gaan onderling speculeren:
– Is mijn naam echt zo moeilijk correct te spellen?
– En waarom elke keer weer anders?
– Doen ze dit bij jullie ook?
– Doen ze dit expres?!

Foto’s hiervan worden – nog altijd – regelmatig geüpload.

#starbucks

marketing

Het gevolg? Gratis reclame. Wereldwijd wordt er via social media over je gesproken. En met een beetje geluk vertellen de klanten er ook nog lachend bij dat de koffie in ieder geval wel gesmaakt heeft. Hun naamsbekendheid groeit, en de kans is vrij groot dat ook jij er op zijn minst wel eens van gehoord hebt. En mocht je er een keer toevallig langslopen, en je nieuwsgierigheid is al een tijdje gewekt .. tja, waarom dan niet een keer proberen? Nu we er toch zijn .. En boem! Starbucks is weer een klant rijker.

Creatieve klanten kaatsen de bal terug

Je komt binnen, bestelt je koffie en de medewerker vraagt naar jouw naam. Aha! Je hebt hier over gehoord en gelezen, foto’s op Twitter en Instagram gezien dus jij denkt ze te slim af te zijn en geeft een verkeerde naam of misschien zelfs die van een superheld op. Dit wordt lachen.

Fout gedacht!

Ja, lachen wordt het wel. Maar wie het laatst lacht, lacht het best. Bij Starbucks zagen ze jouw grap namelijk allang aankomen. ”Batman” zei je? Prima. Daar maken we gewoon ”Bedman” van. Of verzin maar wat leuks, want Starbucks weet er vast wel weer iets bijdehands op te zeggen. Dit is voor sommige mensen een soort spelletje over en weer geworden met het bedrijf, en of je het nu leuk vindt of niet: het werkt!

En het mooiste van alles? Het gaat ook wel eens goed

Stel, jouw naam is al drie keer verkeerd geschreven. ”Marc” werd de eerste keer ”Mark”, de tweede keer ”Marko” en toen je de derde keer aangaf: Marc met een ”c” op je beker te willen hebben, maakten ze hier ”Cark” van. Ja, ja, super grappig! Totdat ze jouw naam op een mooie, zonnige dag ineens wél goed schrijven. Je vindt dit leuk, wordt er nóg vrolijker van en dit laat je aan anderen weten. Guess what?

marketingstrategie

 

En als een olie .. eh koffievlek verspreidt hun merknaam zich weer over social media, en jij hebt ze zojuist – met alle plezier – weer gratis reclame gegeven.