Marketing strategie I volgens Steve Jobs

Marketing strategie volgens Steve Jobs


Verkoop niet een product, maar het gevoel! I Marketing strategie van Steve Jobs

Waar staat jouw bedrijf voor? Buiten kwaliteit en dat soort zaken om. Er zijn vast meer dan genoeg concurrenten die hetzelfde verkopen als jij. En of dat een product of een dienst is maakt eigenlijk weinig uit. Het verhaal – ofwel de marketing strategie dus – eromheen is hetgeen dat bedrijven onderling van elkaar scheidt, en dat hoeft daarmee zeker geen ”glad verkooppraatje” te zijn. Integendeel. Een oprechte gedrevenheid en betrokkenheid bij de klant wordt tegenwoordig steeds meer gewaardeerd. Hieronder bekijken we een aantal vormen van marketing strategie (of eigenlijk vooral de kern die hierachter ligt) waardoor grote namen bekend zijn geworden en wat je hiervan kunt leren.

Hoe dacht Steve Jobs – bekend van het succesvolle bedrijf Apple – hierover?

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

Wat wil je dat klanten over je te weten komen?

Het benoemen van de praktische voordelen van jouw bedrijf is natuurlijk nooit verkeerd, maar als je kijkt naar de grote merknamen zoals Apple, Nike en niet te vergeten McDonald’s dan zijn dat vaak niet eens de kenmerken waar een bedrijf bekend en succesvol mee geworden is. McDonald’s is een restaurant, maar staat niet eens zozeer bekend om de goede service of hoge kwaliteit aan producten.

Waarom eten mensen bij McDonald’s? Vaak vanwege het gemak, de snelle hap en het idee: de gezelligheid. Een kinderfeestje of een gezinsuitje wordt dan ook regelmatig traditioneel afgesloten met een Happy Meal. En dat is dan ook meteen precies de reden waarom je hun filialen dicht bij de snelweg treft: na een lange dag en een lange rit is de beslissing al gauw gemaakt. Kijk maar eens naar de borden wanneer je over de snelweg rijdt: al voor de afrit word je op het idee attent gemaakt: bij ons sluit je een lange dag rond etenstijd af.

Wat je ook van het merk vindt; de marketing strategie is briljant, zit geweldig goed in elkaar en werkt dus wereldwijd al jaren, ongeacht cultuur- en andere wereldwijde verschillen.

Steve Jobs was iemand die aangaf vanuit de klanten te denken en te handelen:
– Wat willen mensen zien?
– En hoe laten we dat vervolgens aan de klant zien?

Hij werkte dus niet vanuit het idee: ”Wat hebben we te bieden aan technische zaken, en hoe gaan we dat verkopen?” Hij stopte zijn gevoel in zijn werk en dat zie je terug in Apple’s producten en de bijbehorende marketing campagnes. Een interessant uitgangspunt. Uiteraard hebben we niet allemaal zo’n groot en creatief team achter ons staan zoals Apple dat heeft, maar in je eentje, met enkele medewerkers of samen met een grafisch ontwerper kun je dit ook. Steve Jobs begon ooit met niets en is gaandeweg ook gaan denken vanuit zijn passie. Wat houdt deze vorm van marketing precies in?

Voorbeelden uit de praktijk: de marketing strategie vanuit de klant

marketing tips

Weet jij waar je klanten naar opzoek zijn? Als je dit kunt bekijken vanuit het oogpunt van de klant, dan kun je vaak een diepere laag zien dan de op zichzelf staande diensten of producten: een reden waaróm mensen kopen wat ze kopen.

Enkele voorbeelden van redenen waarom mensen kiezen voor een bedrijf:

Fysieke producten vs. de gevoelsmatige redenen om klant te zijn:

Apple

Fysiek product: computers, tablets, iPhones etc.

Gevoelsmatig

Voor de kenners en creatievelingen
Betrouwbaarheid degelijk product
Innovatie

Nike

Fysiek product: schoenen, sportartikelen

Gevoelsmatig

Voor de mensen die zich betrokken voelen bij (bekende) sporters
Community gevoel
Motiverende werking (o.a. via slimme hashtags op social media)

McDonald’s

Fysiek product: fastfood

Gevoelsmatig

Voor de speelse genieters en familiemensen
Gezelligheid
Gemak

Starbucks

Fysiek product: koffie

Gevoelsmatig

Voor de fijnproevers
Originaliteit
Sfeer

Toyota

Fysiek product: auto’s

Gevoelsmatig

Voor de avonturiers
Voorop lopen
Het gevoel van ondernemend zijn

Tesla

Fysiek product: Ook auto’s, maar toch een andere doelgroep dan de concurrent hierboven!

Gevoelsmatig

Voor de mensen die om het klimaat en de toekomst geven
Milieuvriendelijk in stijl kunnen zijn
Autorijden zonder het gevoel een grootvervuiler te zijn

Welke conclusie kun je uit deze lijst met grote namen trekken?

Mensen kopen niet het product, maar het gevoel dat iets met ze doet, een strategie die wat betreft marketing veel dieper gaat dan het ‘gewoon aanprijzen wat een product technisch gezien kan’ bijvoorbeeld. Deze bedrijven vertellen een verhaal. Ze hebben karakter. En dat doet iets met mensen.

marketing tips