Coronacrisis: hoe ga je hier als bedrijf mee om?

Coronacrisis: hoe ga je hier als bedrijf mee om?


Grote kansen in onzekere tijden I Veel ZZP’ers en complete bedrijven gooien meteen het roer om I Wat doe jij?

We zijn zojuist met z’n allen wereldwijd in een bizarre situatie terechtgekomen. Het tijdperk van de coronacrisis. Het water staat velen van ons al aan de lippen en dat is niet gek. Met name gevoelige sectoren zoals die rond evenementen, de algehele horeca en het toerisme. Hoe gaan mensen hiermee om? En wat ga jij doen?

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

Stilzitten is geen optie: houd je marketing en content in beweging

Bereik je doelgroep door je verhaal te vertellen

Wat gebeurt er nu binnen jouw bedrijf? Mensen zijn hier nieuwsgierig naar. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje: de wereld om ons heen verandert gigantisch. En iedereen kijkt naar elkaar. Wat gaat iedereen doen, en hoe speel jij in op al deze veranderingen?

Veel bedrijven doen momenteel openlijk hun verhaal wat betreft hun omgang met de coronacrisis. Via e-mail en berichten op de website geven ze massaal nieuwe richtlijnen aan met betrekking tot omgangsvormen tussen klanten en medewerkers en de levering van hun producten en diensten. Zo zijn ze bijvoorbeeld bij Thuisbezorgd.nl overgegaan op contactloos bezorgen. Dat wil zeggen:
– Digitaal betalen wordt aangeraden, vermijd contant geld
– Bestellingen worden niet overhandigd maar voor de deur gezet

Dat zijn voornamelijk de praktische zaken, namelijk het vermijden van fysiek contact. Zo zijn er ook monteurs en bijvoorbeeld zorgverleners die – zoals inmiddels algemeen bekend – geen hand meer geven bij binnenkomst. Maar hoe ga je om met zaken die niet, of beter niet, op dit moment uitgevoerd kunnen worden?

Je kunt je klanten bijvoorbeeld laten weten dat ze voor zaken die je normaal ”face to face” levert tijdens deze coronacrisis online bij je terecht kunnen. Enkele tips vind je hier:


Online consults

Een voor de hand liggende optie voor coaching in welke vorm dan ook tijdens de coronacrisis: online consulting. Dit kan heel breed uitgemeten worden. Via chat of beeld kun je relatief eenvoudig mensen helpen op afstand. Onder andere Skype en Whatsapp kunnen hierbij gebruikt worden. Soms zelfs per e-mail. Als je in deze branche werkt heb je mazzel dat je dit op deze manier kunt oplossen, hoewel het voor veel mensen wel even omschakelen zal zijn.

Bekijk ook eens de volgende opties als je opzoek bent naar tools met meer functionaliteiten:


Online workshops

Workshops en sportieve work-outs kunnen ook naar online platforms verplaatst worden. Plaats video’s op je website of zet hiervoor een eigen YouTube kanaal in (misschien had je dit al en is dit een goed moment om deze online mogelijkheden eens beter te onderzoeken). Hiervoor hoef je overigens geen geweldige skills te bezitten in het editen hiervan. Er zijn momenteel genoeg ondernemers die nu met dezelfde problemen en uitdagingen kampen als jij, dus je valt niet snel buiten de boot. Probeer wel te letten op basisvaardigheden als een scherpe beeldkwaliteit en een prettige belichting. Kijk bijvoorbeeld hoe andere bedrijven dit aanpakken en haal hieruit de inspiratie en praktische werkwijze die voor jou van toepassing kunnen zijn.

Hoe maak je marketing videos
Laat zien wat je doet, maak video’s en blijf vooral jezelf.

Tip! Denk ook eens na over de optie om gratis content vrij te geven via beeldmateriaal. Dit is altijd een goed idee: mensen krijgen een idee van wat je zoal te bieden hebt en in tijden van de coronacrisis waarbij veel mensen sowieso al thuis zitten is dit dé kans om een breed publiek te bereiken. Verwacht niet te snel nieuwe klanten hierdoor. Mensen zijn in deze tijden voorzichtig met het aangaan van nieuwe samenwerkingen, abonnementen en het uitgeven van geld. Maar de grote kansen liggen hier wel in het zichtbaar maken van de producten en diensten die je te bieden hebt onder een breed publiek van bijvoorbeeld thuiswerkende mensen.

Wanneer je creatief denkt kun je content voor de meest uiteenlopende zaken bedenken.

Wat dacht je bijvoorbeeld van de volgende ideeën:

Horeca: Geef mensen een kijkje in de keuken. Laat zien hoe je bepaalde gerechten bereidt (comfort food? Koken met thuiszittende kinderen? Koken uit blik, pakjes en zakjes voor de hamsteraars onder ons en hoe je hier toch een gezonde maaltijd van kunt maken? Bedenk hierbij toepasselijke thema’s), geef tips met betrekking tot de apparaten die je gebruikt zoals reviews van specifieke producten, merken en hoe je deze het beste kunt onderhouden. Wat is de snelste manier om je oven te reinigen? Wat is de makkelijkste snijtechniek voor diverse ingrediënten?

Er zullen momenteel meer mensen zijn die het koken thuis (her)ontdekken door de extra tijd die ze noodgedwongen binnenshuis meer te besteden hebben. Hiermee zet je jezelf op de kaart, mensen kunnen zelf een voorproefje creëren thuis van wat jij na deze coronacrisis ook in jouw restaurant, cateringbedrijf, lunchroom of bar te bieden hebt.

Coronacrisis horeca content video
Het lijkt misschien veel werk, maar het is altijd de moeite waard en misschien vind je het nog wel heel leuk om te doen ook!

Klusbedrijven: Help mensen d.m.v. online instructievideo’s aan de slag te gaan met de wat kleinere klussen in of rond huis. Kleinschalig opknapwerk, slim onderhoud voor langdurig resultaat, dat soort zaken. Wanneer de coronacrisis voorbij is, weten mensen je te vinden n.a.v. je waardevolle online content en zo bouw je ondanks de fysieke afstand een verbinding en naamsbekendheid op waar mensen later op terug kunnen komen als ze je nodig hebben voor het echte werk.

Mensen die dit niet doen lopen het risico op achterstand te raken ten opzichte van mensen die deze kansen nu wél aangrijpen. Lang niet alle bedrijven liggen stil op het moment, maar mocht je hier in meer of mindere mate last van hebben dan zijn dit zeker slimme opties.

Gezondheidszorg & andere fysieke beroepen: Beoefen je een fysiek beroep dan is de kans groot dat je nu erg beperkt bent in je bewegingsvrijheid. Ben je nagelstylist? Laat je werk zien! Geef een tutorial, tips van de expert of gezondheidstips met betrekking tot jouw vakgebied. Laat zien dat je er bent en dat je actueel bent. Mensen onthouden dit soort dingen, je blijft in het geheugen en in de tussentijd heb je wellicht mogelijkheden online inkomsten te verdienen aan professionele video workshops tegen betaling en bijvoorbeeld de verkoop van de nodige producten hierbij.


Toon je gevoelige kant in tijden van crisis

We leven nu in een heftige periode waarin onrust en onzekerheid bij veel mensen de boventoon voert. Help elkaar, luister naar elkaars verhalen en kijk naar waar je elkaar mee kunt helpen. Dit is iets dat de wereld op dit moment echt nodig heeft. De verbinding die ontstaat tussen mensen én bedrijven kan heel mooi, nuttig en verfrissend zijn. Kijk om je heen, zie kansen en maak er met elkaar het beste van. We hoeven echt niet dramatisch te doen maar als je het oprecht meent hebben mensen echt iets aan je in deze pittige tijden.

Zo zijn er bijvoorbeeld bloemenwinkels die het momenteel zwaar kunnen hebben met de verkoop. Er zijn inmiddels ook initiatieven van samenwerkingen ontstaan waarbij bossen bloemen aangeboden worden aan mensen die vitale beroepen uitvoeren. Dit soort dingen zijn mooie gebaren maar geven ook bekendheid aan dergelijke bloemenzaken. Hierbij is het gebaar natuurlijk wel het belangrijkste. Maak geen misbruik van de situatie, maar zoek verbinding met elkaar. Je kunt hiermee wel karakter en betrokkenheid tonen. Mensen onthouden dit soort acties namelijk wel degelijk!


Hou het laagdrempelig

Het zijn onzekere tijden, dus verwacht niet al te wilde acties van jouw (potentiële) klanten. Mensen zijn nu voorzichtig in het doen van aankopen, en dat is ook begrijpelijk. Dit betekent echter niet dat je hoeft te zakken in prijzen en tarieven. Jouw producten of diensten zakken tenslotte niet ineens in waarde. Wél kun je je richten op kleinere stappen:

Klanten bereiken met laagdrempelige verkoop acties:
– Biedt bijvoorbeeld kleinere pakketten aan dan normaal. Ook met minder producten in één pakket zien mensen de waarde en potentie van jouw bedrijf zonder dat je hoeft te ”downgraden”.
– Bied abonnementen aan met een kortere tijdsduur dan je normaal gewend bent
– Richt je op korte termijn acties. Veel mensen missen nu een gevoel van vastigheid en zekerheid, dus probeer dit ook niet te veel te verwachten van jouw klanten.

Milde voorwaarden & lagere aanschafkosten
Onderstaand voorbeeld is te zien op de homepage van Volkswagen.nl

Marketing ideeen tips coronacrisis
Kijk ook naar andere bedrijven: waar ligt de focus? Welke woorden gebruiken ze op een leuke, eerlijke manier en is hun aanbod veranderd?


Veranderingen in consumentengedrag tijdens de coronacrisis

Interessante ontwikkelingen zullen we ook ongetwijfeld gaan zien in het koopgedrag van consumenten. Hoe dit eruit gaat zien weet niemand, maar mogelijke veranderingen die we kunnen gaan zien zijn:

Stijging in de verkoop van:
Diverse vormen van media: games, abonnementen op streamingdiensten, ebooks, e-readers, online communicatiesoftware, betaalde diensten met betrekking tot online te volgen cursussen en zo zijn er vele vormen van media te bedenken nu we massaal online aan de slag gegaan zijn. Wellicht liggen hier ook voor jouw bedrijf onverwachte kansen.
– (Sport) artikelen voor binnenshuis: Werk je in een sportieve branche, dan doe je er mogelijk goed aan om je te richten op (meer) verkoop van sport artikelen waarmee mensen zelf thuis aan de slag kunnen gaan, eventueel in combinatie met online – al dan niet gratis – work-outs. Zo zijn er bijvoorbeeld webwinkels als drogisterijen die nu producten als vitamine D pillen extra onder de aandacht brengen. Slim, want we komen nu immers veel minder buiten dan normaal.

Daling in de verkoop van:
Artikelen rondom buitenactiviteiten: Deze zal weinig verrassend zijn, maar wellicht kun je hier creatief mee omgaan. Welke activiteiten kun je omzetten naar binnenactiviteiten of verplaatsen naar bijvoorbeeld de eigen achtertuin?


Grijp kansen aan om te vernieuwen of uit te breiden

Veel horecabedrijven ontdekken sinds het ontstaan van de coronacrisis kansen op het gebied van thuisbezorging en afhaalmogelijkheden. Uit nood geboren, maar voor veel bedrijven wellicht een blijvende vorm van werkgelegenheid. Of wat dacht je van het online aanbieden van waardevolle content? Gratis aanvullende content trekt zeker de aandacht, maar e-books en lesmateriaal tegen betaling aanbieden kan een blijvende uitkomst bieden.

Bloemenzaken en giftshops: Verjaardagen en andere feestjes worden nu amper gevierd (blijf thuis!), maar bloemen en cadeaus kunnen wél online besteld worden en aan de deur van de ontvanger geleverd worden. Kaarten en brieven die verstuurd worden aan eenzame (niet alleen ouderen!) of alleenwonende mensen. Via online oplossingen kun je hier nog altijd veel mee bereiken.


Wat doen je concurrenten tijdens deze coronacrisis?

Talloze bedrijven moeten op dit moment wereldwijd hun werkzaamheden en de wijze waarop ze deze uitvoeren aanpassen. Nieuwe vormen van reclame, het werven van nieuwe klanten; er zullen veel verschuivingen gaan ontstaan. Kijk hoe jouw concurrenten hierop reageren en welke stappen ze zelf ondernemen. Wat kan jij hier mee en welke gaten zie je als mogelijkheden om op in te spelen?

Tip! Het is goed mogelijk dat grote namen onder jouw concurrenten bepaalde vormen van reclame en adverteren op een laag pitje zetten. Dit kan een teken zijn dat het ook voor jou wijs is om te doen maar er kan ook een ruimte ontstaan die je kunt gebruiken. Bepaalde trefwoorden in Google advertenties kunnen bijvoorbeeld goedkoper worden om mee te adverteren, omdat deze minder massaal ”opgekocht” worden door grote bedrijven die dit normaal gesproken tijden lang bezet hebben gehouden. Deze afweging zal je naar eigen inzicht moeten maken, maar het is sowieso een interessant punt van aandacht.

Wat je ook doet: blijf bezig, blijf proactief en blijf waar mogelijk binnen!

Wees voorzichtig en kijk naar elkaar om, want het is – en wordt – geen makkelijke tijd voor veel bedrijven, zzp’ers en andere mensen onder ons.