White label samenwerken: een slimme inkomstenbron onder ZZP’ers

White label samenwerken:
Een slimme inkomstenbron onder ZZP’ers


Voor wie de service van logo ontwerp al aanbiedt aan zijn of haar klanten maar tijd wil besparen, of voor wie zijn totaalpakket aan diensten wil uitbreiden is er een slimme oplossing: white label logo design. Wat houdt dat precies in en hoe werkt dat in de praktijk?

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

Jouw klant wil een logo of webdesign:

1. Jij huurt de grafische ZZP’er in
2. De ZZP’er levert jou de nodige ontwerpen
3. Jij betaalt de ZZP’er in persoonlijke samenwerking
4. Jouw klant betaalt jou voor het ontwerp via het eindproduct

Lees hieronder hoe het werkt of ga direct door naar onze werkwijze.

White label logo design: wat is het?

Voor elk bedrijf is een professioneel logo ontwerp ontzettend belangrijk. Ga maar na hoe je zelf een bedrijf uitkiest om mee samen te werken of wanneer je iets wilt kopen. Een slecht logo ontwerp motiveert klanten nu eenmaal niet om meer contact te leggen. De huisstijl van jouw eigen bedrijf is één ding. Maar hoe fijn is het als je werkt in een andere branche die mooi aansluit op de grafische wereld, en je kunt elkaar hierin helpen door middel van samenwerking?

De term ‘white label’ is afgeleid van het idee van een wit, neutraal label op een verpakking dat kan worden gevormd naar de stijl en identiteit van de eigenaar van het product.

Voor wie?

Een bedrijf dat zich bezighoudt met aanverwante zaken zoals webdesign, hosting, marketing of bijvoorbeeld drukwerk kan de wens hebben om zijn werkzaamheden uit te breiden met grafische vormgeving. Deze branches worden dan ook het vaakst gelinkt aan white label activiteiten, maar ook reclamebureaus met – al dan niet tijdelijk – veel werk om handen kunnen van dit soort diensten gebruikmaken.

Wie moet je hiervoor inhuren?

Hiervoor worden vaak zzp’ers ingehuurd die op de achtergrond grafische ontwerpen maken en deze aan de tussenpersoon aanleveren. Deze tussenpersoon kijkt mee, beoordeelt zelf ook de ontwerpen, en stuurt ze vervolgens door naar zijn of haar klant. Het is natuurlijk ook mogelijk om dit werk door een reclamebureau te laten uitvoeren, hoewel deze hier niet altijd aan meedoen. Daarnaast liggen de tarieven bij deze bedrijven logischerwijs ook hoger; ze maken nu eenmaal zelf ook hogere kosten.

Het kunnen bieden van deze extra dienst kan voor veel klanten de prikkel zijn om met jouw bedrijf in zee te gaan. Het werkt makkelijk, snel en je communiceert met één aanspreekpunt. Het idee van ‘white label werk’ is dat de klant zelf niet weet dat hier een extra designer achter zit. Voor wie niet bekend is met dit soort werkzaamheden klinkt dit misschien vreemd of zelfs ongemakkelijk. Toch is dit in de grafische wereld een vorm van samenwerking die je steeds vaker ziet; diverse bedrijven die actief zijn in de dienstverlening zoeken de samenwerking onderling op. De uiteindelijke klant betaalt de tussenpersoon voor het aangeboden totaalpakket en de tussenpersoon betaalt op zijn beurt de white label vormgever.

Webdesigners, drukkerijen, hostingbedrijven, marketingbureaus en zelfs reclamebedrijven die extra handen kunnen gebruiken; het zijn allemaal vakgebieden waarin het aanbieden van grafische diensten op basis van white label design enorm veel kan bijdragen in het totaalpakket. Dit trekt klanten aan die de nodige werkzaamheden liever uitbesteden aan één bedrijf, zodat ze zelf geen extra stappen hoeven te zetten. Veel grafische zzp’ers vinden het juist prettig om op hun beurt op de achtergrond te kunnen opereren als een soort zakenpartner.

1. De grafisch vormgever inhuren voor jouw klant

De eerste stap in het opzetten van een eigen white label service is het inhuren van een externe grafisch vormgever die namens jou de creatieve opdrachten voor jouw klanten oppakt. Jij vraagt jouw klant wat zijn of haar wensen zijn, je maakt hiervan een briefing en deze stuur je door naar jouw grafisch ontwerper. Als je jouw klant al wat langer kent is het aan te raden om aan de ontwerper mee te geven om wat voor soort bedrijf en ondernemer het gaat. Wat weet je van ze, wat stralen ze graag uit en wat niet?

De kracht in white label samenwerking:

– Jij kent jouw klanten met de ervaring binnen jouw vakgebied

– De grafisch vormgever heeft de ervaring op het creatieve gebied

 

Deze combinatie vormt een stevige basis voor inhoudelijk sterke creativiteit

white label logo design service

2. Jouw klanten willen een logo, ik lever de ontwerpen

Zelf heb ik ook ervaring met white label diensten en ik kan het heel veel mensen van harte aanbevelen. Met name de webbouwer die zijn klant net dat beetje extra wil bieden: een website die technisch gezien top in orde is, maar waarvan ook duidelijk zichtbaar is dat er nagedacht is over het ontwerp en het bijbehorende logo. Ook wanneer het ‘alleen maar’ digitaal blijft.

Een logo zegt heel veel over een bedrijf, ook wanneer je niet met een bestickering op je bestelbus rond hoeft te rijden of visitekaartjes op zak hoeft te hebben. Ga maar na hoe je zelf reageert op een website die prima content heeft en perfect werkt, maar wat de vormgeving betreft achterblijft op concurrenten. Welk bedrijf kies je? En dit geldt ook voor webshops. Wij mensen kijken nu eenmaal graag naar mooie beelden en buiten dat heeft een goed design ook altijd een enorm belangrijke functie: het leidt de aandacht van de klant altijd naar datgene waarvan jij mag aangeven dat het belangrijk is.

Mijn klanten weten waar ze de aandacht willen hebben, van wie precies, en met welke intenties. Een call-to-action header, een specifieke landingspagina of gewoon een webpagina met heel veel tekst die prettig leesbaar gemaakt moet worden. Hoe pak je dat aan?

Mijn kracht zit in het visualiseren van oplossingen:
Vrijblijvende proefontwerpen die je geheel kosteloos kunt bekijken
– Ook jouw klant voor wie het bedoeld is mag de ontwerpvoorstellen gratis bekijken

Een watermerk is voor mij noodzakelijk om mijn gedane werk te kunnen beschermen tegen diefstal. Deze wordt dan ook over elk vrijblijvend ontwerp geplaatst. In het geval van white label opdrachten gebruik ik een neutraal watermerk (©) om de auteursrechten anoniem te houden.

Samen bieden we jouw klanten meer

– Ben jij technisch sterk en zoek je iemand die het kan vertalen in een functioneel krachtig ontwerp?

– Of ben je goed met marketingstrategieën en zoek je iemand om mee te kunnen samenwerken?

 

Neem dan contact op en ontvang vrijblijvend de proefontwerpen voor jouw project
Dit is niet eenmalig. Dit blijft ook voor vervolgopdrachten gelden!

3. Jij betaalt de ZZP’er in persoonlijke samenwerking

Wanneer je een grafisch designer gevonden hebt die jou de gewenste ontwerpen kan leveren handel je onderling de betaling af. Je betaalt zelf als tussenpersoon de ontwerpkosten. Hoe je deze kosten naar je eigen eindklant doorberekent mag je helemaal zelf bepalen. Reken je hiervoor een aparte prijs of verwerk je dit in een pakket aan bij elkaar opgetelde diensten? Die keuze is persoonlijk en verder afhankelijk van hoe jij je werk verricht.

white label logo design service samenwerken

4. Jouw klant betaalt jou voor het eindproduct

Als alles rond is met de white label designer en jouw klant tevreden is met het grafische ontwerp bereken je aan jouw eigen klant de kosten door voor het eindproduct. Dit is iets tussen jou en jouw klanten. In dit stadium is de white label dienst afgerond en de vormgever alweer verdwenen naar de achtergrond.

Het is dus niet nodig om de ontwerper inzage te geven in wat jij doet en hoe je dat doet of hoeveel je ervoor vraagt. De ontwerper kan rustig zijn werk doen terwijl jij de communicatie met je opdrachtgever zelf in handen houdt. Die anonimiteit in technische én creatieve zin kan voor beide partijen zakelijk gezien ontzettend prettig zijn.

Ben je zelf opzoek naar iemand om mee samen te werken? Neem vrijblijvend contact op of leg jouw project voor en probeer direct de service van gratis proefontwerpen uit.