Logo design trends 2020 I De top 10
Wat gaan we dit jaar zien? Dé te verwachten logo design trends 2020 vind je hier.
Het jaar is nog maar net begonnen, maar de trends op het gebied van grafisch en webdesign lijken al klaar te liggen. Wat hier van waar wordt moeten we nog maar afwachten, maar de meest genoemde ideeën heb ik voor je op een rij gezet. Wat kunnen we verwachten?
Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!
Simpel, geometrie, kleurrijke gradients & een snufje Picasso
1. Simpel
Een weinig verrassende trend, want is het eigenlijk nog wel een trend? Al jaren wordt dit als trend genoemd, en tóch kan het niet ontbreken onder de logo design trends voor 2020.
Less is more dus! En waarom? Ook dat heeft een vrij simpele reden: we zijn de drukte zat. De wereld klapt werkelijk van de prikkels, dus mensen willen rustige beelden voor hun ogen om te kunnen verwerken. En tegenwoordig heeft de term ”opvallen” ook een heel andere betekenis gekregen.
Onnodige details weglaten voor een meer minimalistische look laat veel meer karakter zien dan allerlei details en kenmerken van je bedrijf uit te beelden in één beeldmerk.

2. Geometrie, maar dan anders
Poly style was al langer bekend, en geometrie in grafisch design ook. Wanneer je deze twee mixt met iets meer ronde hoeken heb je de nieuwe stroming uit deze hoek voor 2020 te pakken.

3. Onverwachte font combinaties
Bekende en vertrouwde lettertypes zullen gecombineerd worden met nieuwere, experimentele types. Verschil in dikte van letters zal hierbij een rol gaan spelen.

4. Gradients
En dan het liefst een beetje kleurrijk. Gradients hebben met de jaren een beetje een slecht imago gekregen, maar met de juiste combo kan een verloop tussen twee – of meer – kleuren geweldig goed, en zeker wel modern, uitpakken. Liefst in neon, zoals hier te zien.

5. Cluttered, of gewoon rommelig
Dit is de rebelse kant van de logo design trends 2020: de ”regels” aan je laars lappen en spelen met ruimte en regelafstand tussen de letters. Of deze trend lang blijft hangen kan gezien de leesbaarheid in twijfel getrokken worden, maar wie weet vindt deze richting gewoon een mooie middenweg tussen originaliteit en prettig ogende zichtbaarheid.

6. Chaotisch
We gaan nog even door in de rebelse hoek: schots en scheef, chaotisch, asymmetrisch, kortom: Picasso style. Of je het mooi vindt is een tweede, maar als je dingen goed aanpakt is het eigenlijk altijd goed. Of kunst.

7. Geometrische letters I Letters in geometrische vormen gegoten.
Dit zet woordmerken tóch nog om in beeldmerken, sluit aan op de nog altijd trending ”less is more”-stijl én het kan prima gecombineerd worden met neonkleuren. Wat wil je nog meer?

8. Emblemen
Niet te verwarren met de stempeleffect-stijl die we eerder ook al gezien hebben. Het idee blijft hetzelfde, maar door de invloed van de vereenvoudiging op logo design gebied worden ze waarschijnlijk iets strakker van ontwerp. Een moderne stempel dus, denk bijvoorbeeld ook aan Starbucks.

9. Letters en woorden schalen
Een hele interessante hoek op design gebied, waar waarschijnlijk heel veel verrassende ontwerpen vandaan gaan komen. Het schalen in grootte en dikte van lettertypes, vaak trapsgewijs, is een richting waar we heel veel leuke speling in kunnen gaan zien.

10. Letters slopen
Het is net of er stukjes tekst zijn weggewaaid, of iemand is enthousiast aan het gummen geslagen. Het is hoe dan ook een mooie afsluiter van deze top 10 met ook hier mogelijk verrassende uitkomsten in de loop van 2020.
