Kleur en psychologie: dit is wat je zelf kan doen

Kleur en psychologie: dit is wat je zelf kan doen


De wetenschap is algemeen bekend. Benut jij deze kennis ook echt?

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat kleur een flinke invloed heeft op mensen en hun omgeving. Het beïnvloedt ons denken, onze ervaringen en ons (koop)gedrag. In welke zin, dat is afhankelijk van de situatie waarin we ons bevinden, maar één ding is zeker: kleur en psychologie gaan hand in hand. Hoe zit dat precies? Lees hier hoe je deze psychologie achter het effect van kleur kan toepassen in jouw eigen bedrijf.

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

 

Welke van deze kleuren gebruik jij op jouw website?

 

Rood: gevaar, passie & actie

Voor een rood verkeerslicht remmen we sneller, bij het zien van een rood gekleurd sales-bord zijn we eerder geneigd de winkel in te lopen. De kleur rood zet dus blijkbaar aan tot actie. Welke actie dat precies is, hangt af van de situatie. Het maakt ons alert op de informatie die erbij gegeven wordt. Een leidende boodschap is dus onmisbaar. In het verkeer wordt ons geleerd altijd voorzichtig te zijn. Wanneer we een rood verkeersbord zien, zijn we geneigd de bijbehorende teksten of afbeeldingen serieus te nemen en goed te bekijken. In reclameteksten zet deze kleur aan tot een andere vorm van actie. Bekijk het voorbeeld hieronder en oordeel zelf: welke van deze twee voorbeelden trekt jouw aandacht het meest?

 

Tips en tricks met kleur en psychologie: dit is wat je zelf kan doen
Zelfs al staat de rode kleur hier op de achtergrond: het valt op. Moet je het dan ook altijd zo gebruiken? Nee, maar het helpt in veel gevallen wel.

 

Oranje: warmte, enthousiasme & sociaal gedrag

You love it or hate it. Oranje is een beetje de volwassen variant van de kleur geel als je kijkt naar de effecten er van. Waar geel staat voor onbezonnen speelsheid, staat oranje voor warmte, enthousiasme en sociaal gedrag. Het zit dan ook tussen rood en geel in: een kleur die opvalt, energie uitstraalt, een tintje speels, maar wel op een iets rustigere manier dan de kleur geel. En het is perfect te combineren met strakke kleuren als grijs, zwart en op wit papier komt het natuurlijk ook stukken beter uit dan geel. Persoonlijk mijn lievelingskleur. Maar persoonlijke voorkeur mag nooit meetellen in een zakelijke kleurkeuze!

 

Geel: energie, speelsheid & optimisme

Deze kleur wordt vaak geassocieerd met kinderen. Denk bijvoorbeeld aan de McDonald’s met zijn bekende gele ”M”. Een familierestaurant dat zich veel richt op gezinnen met kinderen. Intertoys, Bart Smit, Drievliet, Hellendoorn, Toverland; zomaar een paar voorbeelden. Vaak in combinatie met de kleur rood, trouwens. Let wel op! Deze kleur is lastig te gebruiken op een witte achtergrond. Iets dat natuurlijk vaak voorkomt.

 

Om de zichtbaarheid te verbeteren zijn er handige trucs die je kunt gebruiken. Ik zet er een paar voor je op een rij:
– Plaats een geel gekleurd logo op een andere kleur ondergrond, bijvoorbeeld in een cirkel of rechthoek
– Omlijn gele letters in een logo met een andere kleur
– In het geval van (wit) briefpapier en enveloppen kun je gebruikmaken van een donker gekleurde balk bovenin. Hierin kun je ook meteen netjes tekst kwijt, zoals jouw bedrijfsgegevens. Adressen, telefoonnummers, dat soort handige zaken.
– Probeer het contrast met een begeleidende kleur niet te hard te maken. Donkergrijs oogt vaak rustiger en professioneler dan puur zwart!

 

Groen: Rust, balans & natuur

Groen staat bekend als dé kleur van rust, balans en natuur. De voorbeelden zijn praktisch eindeloos. Diverse zorgverzekeringen, verkopers van gezonde producten in de breedste zin van het woord, non-profit organisaties en sportverenigingen; allemaal stralen ze iets uit dat te maken heeft met gezondheid en stabiliteit. Het geeft een vertrouwd gevoel. Wanneer we producten in de winkel zien die een groen logo of een groene verpakking hebben, zijn we geneigd te denken dat het dan ook wel gezond zal zijn. Er is zeker ook niets mis mee om van deze wetenschap gebruik te maken wanneer je met deze branche werkt, hoewel het nooit kwaad kan hier als consument alert op te zijn. Diezelfde kennis wordt namelijk ook misbruikt door bedrijven die hun product gezonder willen laten lijken dan het in werkelijkheid is!

 

Blauw: Betrouwbaarheid, veiligheid & rust

Blauw heeft een sterk effect op ons gevoel van vertrouwen. Dé reden dat je deze kleur vaak ziet op het gebied van elektronica en beveiligingssystemen. Zelfs de politie gebruikt deze kleurenpsychologie: betrouwbaarheid, veiligheid en rust zijn ongetwijfeld kernwaarden die ze graag uitstralen naar mensen. Of je wilt of niet: een laptop met een blauw logo geeft je een hoger gevoel van zekerheid dan één die andere kleuren gebruikt. HP, Intel en Dell zijn hier voorbeelden van. Visa, PayPal, Rabobank, ING; betrouwbare betaalsystemen toch? Vanzelfsprekend denken wij mensen bovenal zelf na, hebben we zo onze eigen ervaringen en lezen we vaak reviews voordat we ergens mee in zee gaan. Maar in dergelijke branches wordt onze aandacht onbewust naar bedrijven getrokken die de kleur blauw hiervoor handig gebruiken.

 

Paars: mysterieus, vrouwelijk & luxe

Paars associëren we veel met creativiteit, spiritualiteit en luxe. De ”hogere klasse”. Vroeger was paars een moeilijk verkrijgbare en dus dure kleur. Het gebruik hiervan was alleen weggelegd voor rijkelui, en zelfs voor vorsten soms nog te duur. Sindsdien heeft paars een luxe uitstraling in de juiste context. Denk bijvoorbeeld aan juwelierszaken. Tegenwoordig wordt het ook vaak gezien als een vrouwelijke kleur, en is de spirituele kant misschien nog wel bekender.

 

Zwart, wit & grijstinten: modern, strak & bijna overal toepasbaar

Grijstinten zijn zó breed inzetbaar dat het hier bijna niet kort en bondig samen te vatten is. Om toch een poging te doen: het omvat een serieuze, ernstige en zakelijke kant. Van groot-geld-bedrijven tot begrafenissen en al. Tegenwoordig wordt het ook veel gebruikt als luxe kleur: het nieuwe paars dus. Dure mode merken, parfumerie en luxe warenhuizen. Maar ook als begeleidende kleur worden zwart, wit en grijstinten extreem veel gebruikt! Niet gek ook natuurlijk, het is met werkelijk bijna elke kleur te combineren. Het oogt vaak rustig of juist strak en stoer. Het effect van deze kleurtinten hangt af van de verdere vormgeving binnen een bedrijf of omgeving. Het kan ook enorm deprimerend werken, dus gebruik het goed en met mate!

Ben jij je bewust van het verband tussen kleur en psychologie binnen jouw bedrijf?