Tips voor het gebruik van foto’s op je website I Zo groot kan het effect zijn

Tips voor het gebruik van foto’s op je website


Zo groot kan het effect zijn

Een website met afbeeldingen trekt de aandacht van bezoekers. Het valt op en het ziet er veel aantrekkelijker uit dan een saaie website met alleen maar tekst. Dit klinkt logisch, maar hoe pak je dat aan? Ontdek met deze 7 handige tips voor het gebruik van foto’s op je website hoe groot het effect kan zijn op je sitebezoekers wanneer je ze goed gebruikt en voorkom hiermee dat je kansen laat liggen of zelfs bezoekers kwijtraakt door veelgemaakte fouten.

Tip! Geen tijd om alles te lezen? Check even de dikgedrukte stukjes tekst voor een snelle samenvatting. Vlieg je er zó doorheen!

 

Weet jij wat jouw foto’s uitstralen?

 

1. Laat een foto van jezelf of het bedrijf zien

Mensen zien graag met wie ze te maken hebben. Een foto van jezelf als ondernemer, het team aan medewerkers en waar mogelijk een foto van het bedrijfspand wekt vertrouwen: de websitebezoekers krijgen hierdoor een persoonlijk beeld bij de diensten of producten die jij levert.

 

2. Gebruik realistische stockfoto’s

Met het gebruik van stockfoto’s is niks mis, ik gebruik ze zelf ook. Let wel goed op wat voor soort foto’s je hiervan gebruikt. Wij Nederlanders zijn gauw geneigd ons te ergeren aan ”te Amerikaanse foto’s”. Denk hierbij aan afbeeldingen van mensen die – uiteraard – duidelijk niet in jouw bedrijf werken (de big-smile-uitgestoken-hand-types) en bijvoorbeeld de handshake-business-deal achtige foto’s. De originaliteit in dergelijke foto’s is ook vaak ver te zoeken.

 

Tips voor het gebruik van foto’s op je website
Een klassiek voorbeeld van een stockfoto die websitebezoekers kan afschrikken. Het beeld zegt weinig en oogt onpersoonlijk.

Wat wél heel goed kan werken zijn afbeeldingen van objecten, materialen en situaties die bij jouw bedrijf passen. Foto’s van mensen die er niet uitzien alsof ze bij jou op kantoor werken kunnen hier prima voor gebruikt worden. Zorg er wel voor dat deze mensen niet al te gelukzalig elkaar of jouw websitebezoekers aanstaren. Dit kan er te gelikt uitzien, waardoor mensen wantrouwen kunnen krijgen en al snel afhaken!

Bekijk de onderstaande twee voorbeelden en oordeel zelf: welke van de twee ziet er oprecht uit? Kijk vooral ook naar de kleine details die een foto kunnen maken of breken.

Moeder en kind kijken elkaar in de ogen: de sfeer is speels, een boek op de hoek van de zitting oogt nonchalant. Een prima foto dus.
Moeder en kind kijken elkaar in de ogen: de sfeer is speels, een boek op de hoek van de zitting oogt nonchalant. Een prima foto dus.

Deze groep mensen zijn wel héél zielsgelukkig met elkaar. Iets té, misschien?
Deze groep mensen zijn wel héél zielsgelukkig met elkaar. Iets té, misschien?

 

3. Scherpte!

Niets zo vervelend als een website vol onscherpe foto’s. In de volksmond wordt dit ook wel ”pixelig” genoemd. Het kan wel eens voorkomen dat je graag iets wilt laten zien op je website aan je bezoekers en dat je echt niet anders kunt regelen dan een ietwat onscherpe foto hiervan. Maar als het even kan: zorg voor een scherpe kwaliteit afbeelding! Dit komt stukken professioneler over en oogt natuurlijk veel mooier.

 

4. Het gewicht van je foto’s: de resolutie vs. grootte

Scherpe afbeeldingen met een goede resolutie: dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Groter is niet altijd beter. Hoe hoger de resolutie van mooie, scherpe afbeeldingen, hoe zwaarder het bestand is. Dit heeft een enorme invloed op de laadtijd van je webpagina’s. Zeker als je er meerdere gebruikt. Probeer een middenweg te vinden tussen scherpte en gewicht. Dit is soms een kwestie van trial en error, en dat is ook niet erg. Probeer de verschillen uit en test het beeld en de laadtijd van jouw website.

Hoe goed scoort jouw website op snelheid?
Hiervoor zijn ook gratis online tools beschikbaar, zoals deze:

 

5. Kleuren goed gebruiken

Hou bij het kiezen van foto’s en illustraties de kleuren van jouw huisstijl in gedachten. Te veel van hetzelfde is nooit handig, maar kijk eens of je de kleurtinten binnen jouw huisstijl kunt laten terugkeren in het gebruik van jouw foto’s. Als je geluk hebt vind je online stockfoto’s met de juiste kleur er al in verwerkt, je kunt ze zelf (laten) maken, of als je het helemaal sjiek wilt aanpakken kun je ook de mooiste foto’s zoeken die misschien niet volledig aan jouw wensen voldoen en deze (laten) bewerken, waar nodig eventueel door een grafisch vormgever. Dit laatste kan ook heel subtiel netjes uitpakken wanneer je bijvoorbeeld kleine details van kleur verandert. Denk hierbij niet aan hele kledingstukken, maar dingen zoals de kaft van een boek op tafel of de kussens in de bank. Zo wordt het niet te opzichtig wanneer dit niet de bedoeling is.

Let op! Kleurcombinaties die vloeken zijn misschien nog wel erger!
De volgende combo’s zijn – uitzonderingen daargelaten, afhankelijk van de tinten – vaak af te raden:
– Zwart – bruin
– Rood – roze
– Roze – oranje
– Geel – wit

 

Kleurdetails kunnen overal in zitten: een boekenkaft, de kleur van je drankje, een lichte tint in het tafelkleed, een telefoonhoesje of zelfs de letters op je telefoonscherm, zoals hier. Denk creatief!
Kleurdetails kunnen overal in zitten: een boekenkaft, de kleur van je drankje, een lichte tint in het tafelkleed, een telefoonhoesje of zelfs de letters op je telefoonscherm, zoals hier. Denk creatief!

 

6. Laat relevante beelden zien

Laat zien wat je doet! Laat producten zien die je ook daadwerkelijk verkoopt en diensten die je ook daadwerkelijk uitvoert. Zo kunnen mensen meteen zien dat ze aan het juiste adres zijn en dit prikkelt om ook de teksten te lezen. Mensen scannen alles met hun ogen. Een medewerker met zijn duim in de lucht en een brede lach is leuk, maar iemand die op de foto zichtbaar een bepaalde klus uitvoert (liefst met diezelfde lach op het gezicht natuurlijk) zegt veel meer.

Bij Carglass hebben ze dit idee goed begrepen. Bekijk hier de foto’s op hun website:

 

7. Niet alles te letterlijk uitbeelden

In het eerste opzicht een beetje tegenstrijdig met tip 6 hierboven. Het is goed om te laten zien wat je doet en verkoopt, maar een beetje sfeer is ook zeker niet verkeerd. Probeer de balans te vinden tussen mooie, praktische foto’s en afbeeldingen die een gevoel opwekken. De juiste plaatsing hiervan is cruciaal: kijk naar de tekst die erbij hoort en vindt de juiste ruimte voor wat sfeerbeelden. In een geval als Carglass kan dit een afbeelding zijn van een gezin dat tevreden met de auto richting vakantie vertrekt. Ramen open, lachende gezichten en een glanzende auto die verantwoord de weg op kan. Om maar iets te noemen.

Durf creatief te zijn!
Hopelijk heb je iets aan deze 7 tips voor het gebruik van foto’s op je website om zelf mee aan de slag te gaan.