Case study
Nul4
Wat heeft Hardam Ontwerp gemaakt, en voor wie?
Nul4 is als bedrijf opgericht om een platform te vormen met betrekking tot alles rondom kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar, maar heeft zich nu gespecialiseerd op het gebied van lezen en spel.
Nul4 ontwerpt en verzorgt nu trainingen voor bibliotheken en bedrijven in de kinderopvang op het gebied van voorlezen, spelen en mediaopvoeding.
Deze omslag in specialisatie was dan ook de reden dat er een nieuw, passend logo ontwerp moest komen.
Wat wilde de opdrachtgever?
De opdrachtgever was opzoek naar een nieuw logo dat passend zou zijn bij de nieuwe insteek. ‘Plezier maken’ staat centraal binnen de werkzaamheden van Nul4; dit wilde de opdrachtgever dan ook graag terugzien in het nieuwe logo. Het oude logo straalde rust en geborgenheid uit, en dit voelde voor de opdrachtgever niet meer passend.
Herbruikbare elementen
Het nieuwe ontwerp mocht levendiger zijn, en daarmee minder passief in de uitstraling. Het zou helemaal mooi zijn als er elementen in het logo verwerkt konden worden die herbruikbaar zijn op andere plekken, zoals in Powerpoint presentaties. Zelf heb ik daar een ontwerp voor een originele boekenlegger aan toegevoegd. Een leuke uiting van drukwerk om weg te geven aan potentiële klanten bijvoorbeeld, waarbij gedacht is aan het thema ‘lezen’. Zo denk ik graag uit eigen beweging mee met mijn klanten.
De oplossing
Het nieuwe logo heeft een speelse uitstraling gekregen met levendige kleuren, een speels lettertype en vrolijke figuurtjes. De blauwe poppetjes zijn overal herbruikbaar en geven een herkenbaar effect.
Wie is de echte doelgroep?
In het ontwerp van de boekenlegger ligt de nadruk meer op de herkenbare letters uit het logo ontwerp. Een iets andere insteek die wellicht iets rustiger overkomt voor de belangrijkste doelgroep. Dit zijn namelijk de volwassenen.
Al ligt de aandacht bij Nul4 op de ontwikkeling van jonge kinderen; volwassen mensen vormen tenslotte de doelgroep van de opdrachtgever (de betalende klant!). Ook op die manier denk ik graag met mijn klanten mee.
Wil je ook een professionele uitstraling?
Ik kijk naar het grote geheel en denk aan de kleine details.
Neem contact op

Het nieuwe logo
Het eindresultaat
Dit is het resultaat geworden. Een logo dat tot de verbeelding spreekt met levendige kleuren, letters en figuren. Ook aan de letters opzich is Nul4 nu herkenbaar geworden. Kijk maar naar het gebruik van de letters in deze boekenlegger:

Dit is de boekenlegger geworden. Een leuke eye-catcher om weg te kunnen geven aan potentiële klanten of om uit te delen in bibliotheken. Ook dat is tenslotte één van de plekken waar Nul4 werkzaam is.